Dag van de leerzorg - Keuzeronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
SESSIE 1.A - Vanuit bewustzijn naar verbinding: leerzorg in diversiteit (BaO en SO) Ayse Cetin

Leerzorg begint bij bewust kijken. Hoe kijken wij naar kinderen? Welke overtuigingen, oordelen of vooroordelen sturen onze blik zonder dat we het beseffen? Hoe gaan beleid, CLB, leerkrachten en leerlingenbegeleiders om met neurodiversiteit, studiekeuze en doorverwijzing? En kennen we de culturele verwachtingen die meespelen in het verhaal van elk kind? Kunnen we vanuit ons eigen referentiekader wel altijd de juiste signalen opvangen? In deze sessie verkennen we hoe onze blik en keuzes de toekomst van kinderen mee vormgeven. Samen ontdekken we hoe bewustwording, verbinding en culturele sensitiviteit leerzorg betekenisvoller en rechtvaardiger kunnen maken.

Ayse Cetin is leerkracht, ervaringsdeskundige en oprichter van ‘Spiegelgeluk’. Als leerkracht met migratieachtergrond en ruim 20 jaar ervaring in het lesgeven aan kinderen met vluchtverhaal en/of migratieachtergrond, weet ze als geen ander wat het betekent om op te groeien in een kwetsbare omgeving. Haar missie is helder: elk kind verdient een veilige omgeving waarin het kan groeien.


SESSIE 1.B - Collega’s coachen in brede basiszorg en redelijke aanpassingen (SO) Nathalie Bruwiere

Als leerlingenbegeleider bots je misschien wel eens op het feit dat je collega’s een leerling wel willen helpen of ondersteunen, maar niet weten hoe of aangeven hier geen tijd of ruimte voor te hebben. Tijdens deze sessie krijg je zicht op wat redelijke aanpassingen betekenen in het kader van brede basiszorg en hoe ze kunnen bijdragen aan een inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen. Je krijgt handvaten mee waarmee je in jouw rol leerlingen beter kunt ondersteunen door je collega’s hierin met concrete, praktische en haalbare tips te versterken. Dit alles zonder de draagkracht van het team of de school te overschrijden.

Nathalie Bruwiere heeft ruime ervaring als leerlingenbegeleider in het secundair onderwijs, met een sterke focus op zorg en inclusie. Momenteel werkt ze als leerondersteuner binnen een leersteuncentrum, waar ze scholen ondersteunt in het uitbouwen van kwaliteitsvolle zorg en redelijke aanpassingen. Samen met Valerie Mariën, ook leerondersteuner, richtte ze Tool for School op, een organisatie die scholen begeleidt bij het ontwikkelen van een doordacht zorgbeleid.


SESSIE 1.C - Vermijdingsgedrag bij leerlingen op het spectrum: van begrijpen naar begeleiden (BaO en SO) Charlotte Vanhollebeke

Sommige leerlingen lijken alles te doen om een taak, lesmoment of gesprek te vermijden. Ze zwijgen, stellen uit, worden plots boos of lijken totaal ongeïnteresseerd. In deze sessie ontdek je hoe vermijdingsgedrag bij leerlingen met ASS ontstaat en hoe het samenhangt met factoren zoals stress, controleverlies en de ontwikkeling van het tienerbrein. We staan ook stil bij het concept PDA (Pathological Demand Avoidance) en hoe dit gedrag zich op school kan uiten. Je krijgt inzichten en tips die jou sterker maken om deze leerlingen te begeleiden. Enerzijds met respect voor de autonomie van de leerling, anderzijds met oog voor de haalbaarheid in de schoolcontext.

Charlotte Vanhollebeke is klinisch psycholoog van opleiding. Ze werkt als onderwijsprofessional binnen een OV4 type 9 werking in een inclusieve context van een reguliere secundaire school.


SESSIE 1.D - Uitingen van frustraties: taal geven aan en aanpakken a.d.h.v. het crisisontwikkelingsmodel (BaO en SO) Kirsten Van Mieghem

Frustraties durven al eens tot een kookpunt te komen in de klas of op de speelplaats. Het crisisontwikkelingsmodel kan je helpen om dit in fases in te delen om duidelijkheid te krijgen rond de uiting van frustraties. Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit het oogpunt van de leerlingenbegeleider om collega’s en leerlingen te ondersteunen. We gaan in op de signalen om tijdig in te grijpen. We reiken concrete handvaten aan om bij elke fase in te zetten. Na de sessie kan je aan de slag met concrete tips en tools op zak.

Kirsten Van Mieghem heeft 21 jaar ervaring in het secundair onderwijs, eerst voor de klas en momenteel als herstelcoach en beleidsondersteuner. Vanuit haar masteropleiding Opleidings- en Onderwijswetenschappen neemt ze academische inzichten mee naar de praktijk.


SESSIE 1.E - Het hoger onderwijs vandaag (SO) Aicha Lannoo

In deze sessie neemt StudyChat je mee in hoe het hoger onderwijs er anno 2026 uitziet en worden o.a. de bijkomende toelatingsvoorwaarden kort gekaderd. Je krijgt uitleg over studiepunten en leerkrediet en over de zogenaamde ‘harde knip’. We staan ook even stil bij het studiegeld en over de begeleiding van de studenten. Je neemt ten slotte ook enkele tips mee naar huis om in te zetten op studiekeuze richting hoger onderwijs. Zo ben je weer helemaal up-to-date om jouw leerlingen in de derde graad te begeleiden in hun studiekeuzeproces.

Aicha Lannoo is projectmedewerker studiekeuze voor kandidaat-studenten met een leefloon en is mee trekker van het StudyChat-project (AUHA).


SESSIE 1.F - Afwijzingsgevoeligheid bij neurodivergente leerlingen begrijpen en begeleiden (BaO en SO) Tess Roggeman

Je kent het vast: een leerling die plots fel reageert op feedback, zich terugtrekt na een kleine opmerking of in tranen uitbarst zonder dat jij begrijpt waarom. Bij leerlingen met AD(H)D, ASS of andere vormen van neurodiversiteit kan zo’n reactie te maken hebben met een uitzonderlijke gevoeligheid voor afwijzing, ook wel rejection sensitive dysphoria (RSD) genoemd. Hoewel dit geen aparte, officiële diagnose betreft, toont onderzoek wel aan dat het een regelmatig voorkomend fenomeen is dat, ook op de klasvloer, kan leiden tot sterke reacties als extreme verslagenheid of woede-uitbarstingen die niet in proportie staan tegenover hetgeen er is gebeurd. In deze sessie ontdek je wat er in het brein gebeurt bij RSD en waarom deze gevoeligheid zo sterk aanwezig is bij neurodivergente leerlingen. We gaan dieper in op dit fenomeen, zodat wij op school gedrag juist kunnen interpreteren, alsook de leerlingen hierin beter kunnen begeleiden.

Tess Roggeman is pedagogisch adviseur binnen het Provinciaal Onderwijs Antwerpen en ADHD-coach. Ze ondersteunt leraren in het creëren van krachtige leeromgevingen en geeft vormingen over ADHD, neurodiversiteit en executieve vaardigheden. Met haar praktijk ‘Mijn mama is juf’ verbindt ze onderwijs en ouders in het begrijpen van het lerende brein.


SESSIE 1.G - Training van executieve functies en soft skills via gaming en Esports (SO) Liesbeth Last

Gaming kan een krachtig middel zijn om leerlingen (met ASS) te helpen hun executieve functies en soft skills te versterken. We verkennen concrete werkvormen, tools en videogames die inzetten op onder andere focus, flexibiliteit, samenwerking en zelfsturing. Leer in deze sessie de aantrekkingskracht van games kennen en verwacht een interactieve sessie vol inspiratie, praktische voorbeelden en tips om gamen bewust in te zetten als groeimiddel in onderwijs en begeleiding.

Liesbeth Last is inhoudelijk medewerker aan de KU Leuven, educational strategist van de Belgian Esports Federation, leerkracht Esports in het KTA Brugge en mede-coördinator van de toekomstige Esports campus.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.