Interlevensbeschouwelijke dialoog in de praktijk: naar een open ontmoeting in de godsdienstles - Keuzeronde 1 (13:00 - 14:10)
| Keuze |
Lesgever |
| 1A. Hoe maak ik een ILC-project kwaliteitsvol? |
Luc Vinkx Yoo Ree Elsemans |
Je hebt (met je collega’s) een concreet ILC-project uitgewerkt rond een thema waarbij diverse levensbeschouwingen aan bod komen. Na afloop wil je dit ILC-project evalueren. Hoe doe je dat? Wat maakt dat je het project ‘geslaagd’ kan noemen? Welke evaluatiecriteria gebruik je hierbij en hoe hanteer je die? In deze sessie ga je aan de slag met een kijkwijzer om je eigen concrete ILC-project(en) kwaliteitsvoller te maken. De lesgevers zijn licentiaat/master in de godsdienstwetenschappen, ervaren godsdienstleraren en momenteel werkzaam als inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst in het bisdom Antwerpen.
|
| 1B. Demoklap en de vertrouwensdriehoek: hoe bouwen aan een veilige leeromgeving? |
Sam Mampaey |
Superdiverse klasgroepen leiden soms tot uitdagende uitspraken en botsende meningen. Hoe bouw je aan een cultuur van veiligheid en vertrouwen in je klas, zodat ook uitdagende thema’s bespreekbaar worden? De DemoKlap-methodiek biedt daar een model en leerlijn voor aan: de vertrouwensdriehoek. Leer het model kennen, gekoppeld aan concrete oefeningen voor in je klas. Sam Mampaey werkt sinds 2016 aan het project DemoKlap: leerlingen en leerkrachten ondersteunen in het bespreekbaar maken van uitdagende uitspraken en thema’s in de superdiverse klas. Het project is een initiatief van atlas – integratie en inburgering voor de stad Antwerpen. DemoKlap werkt met klasgroepen, leerkrachtenteams en directies.
|
| 1C. Veerkrachtig omgaan met weerstanden |
Mourad El Meziani |
Als godsdienstleraar werk je in elke klas aan interlevensbeschouwelijke competenties zowel tijdens de lessen godsdienst als binnen ILC-projecten. De leerplanterreinen zoals samenleven, omgaan met verscheidenheid en ontmoeten bieden hiervoor sterke kansen. Toch ervaren leraren dat leerlingen afhaken wanneer het gaat om interlevensbeschouwelijke inhoud: bij het lezen van een Bijbeltekst, het hanteren van een heilig boek, het betreden van een gebedsruimte, het beluisteren van muziek of het bespreken van relatievormen. Soms motiveren leerlingen hun terughoudendheid – al dan niet terecht – vanuit hun geloofsovertuiging. In deze workshop verdiept docent Mourad El Meziani zich samen met de deelnemers in drie casussen. Via deze praktijkvoorbeelden ontdekken deelnemers hoe ze veerkrachtig kunnen omgaan met weerstanden van moslimleerlingen tijdens interlevensbeschouwelijke lesprojecten.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.