Dag van de leerzorg - Keuzeronde 2 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2.A - Via ‘neuroplasticiteit’ naar persoonlijke groei bij jongeren (SO) Georges Vandenbergh

Hoe kan kennis over het eigen brein en de impact van omgevingsfactoren op het zich ontwikkelende brein jongeren ertoe bewegen om hun dagelijks leven en handelen aan te passen zodat ze hun persoonlijke doelen kunnen bereiken? Deze sessie inspireert je en geeft je daarnaast een bruikbaar kader en concrete handvaten om zelf met jouw leerlingen in de klas aan de slag te gaan.

Georges Vandenbergh deed onderzoek rond dit onderwerp aan de universiteit van Tilburg binnen de ‘Master of Education/ Teacher education in English’. Hij geeft al 20 jaar les aan jongeren in de derde graad waarbij hij deze inzichten toepast.


SESSIE 2.B - Collega’s coachen in brede basiszorg en redelijke aanpassingen (SO) (herhaling sessie 1.B) Nathalie Bruwiere

Als leerlingenbegeleider bots je misschien wel eens op het feit dat je collega’s een leerling wel willen helpen of ondersteunen, maar niet weten hoe of aangeven hier geen tijd of ruimte voor te hebben. Tijdens deze sessie krijg je zicht op wat redelijke aanpassingen betekenen in het kader van brede basiszorg en hoe ze kunnen bijdragen aan een inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen. Je krijgt handvaten mee waarmee je in jouw rol leerlingen beter kunt ondersteunen door je collega’s hierin met concrete, praktische en haalbare tips te versterken. Dit alles zonder de draagkracht van het team of de school te overschrijden.

Nathalie Bruwiere heeft ruime ervaring als leerlingenbegeleider in het secundair onderwijs, met een sterke focus op zorg en inclusie. Momenteel werkt ze als leerondersteuner binnen een leersteuncentrum, waar ze scholen ondersteunt in het uitbouwen van kwaliteitsvolle zorg en redelijke aanpassingen. Samen met Valerie Mariën, ook leerondersteuner, richtte ze Tool for School op, een organisatie die scholen begeleidt bij het ontwikkelen van een doordacht zorgbeleid.

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.B uit ronde 1.


SESSIE 2.C - Vermijdingsgedrag bij leerlingen op het spectrum: van begrijpen naar begeleiden (BaO en SO) (herhaling sessie 1.C) Charlotte Vanhollebeke

Sommige leerlingen lijken alles te doen om een taak, lesmoment of gesprek te vermijden. Ze zwijgen, stellen uit, worden plots boos of lijken totaal ongeïnteresseerd. In deze sessie ontdek je hoe vermijdingsgedrag bij leerlingen met ASS ontstaat en hoe het samenhangt met factoren zoals stress, controleverlies en de ontwikkeling van het tienerbrein. We staan ook stil bij het concept PDA (Pathological Demand Avoidance) en hoe dit gedrag zich op school kan uiten. Je krijgt inzichten en tips die jou sterker maken om deze leerlingen te begeleiden. Enerzijds met respect voor de autonomie van de leerling, anderzijds met oog voor de haalbaarheid in de schoolcontext.

Charlotte Vanhollebeke is klinisch psycholoog van opleiding. Ze werkt als onderwijsprofessional binnen een OV4 type 9 werking in een inclusieve context van een reguliere secundaire school.

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.C uit ronde 1.


SESSIE 2.D - Schoolbrede leercultuur: metacognitie en zelfregulerend leren versterken door in te zetten op ouderbetrokkenheid (SO) Leen Melis

Het Sint-Ursula-Instituut in Wilrijk bouwt al enkele jaren aan een schoolbreed gedragen leercultuur, waarin leerlingen, leerkrachten én ouders doordrongen zijn van het belang van effectieve leerstrategieën. Vanuit een evidence-informed visie zetten ze, ondersteund door Leerpunt, sterk in op metacognitie en zelfregulerend leren als fundament voor duurzaam leren. Daarbij ligt de focus op het versterken van de rol van vakleerkrachten én het activeren van ouders als leerpartners. In een context met een hoog aantal indicatorleerlingen, waar thuis niet altijd voldoende (mentale of fysieke) ruimte is om te leren, blijkt ouderbetrokkenheid namelijk een cruciale hefboom. Deze sessie biedt inspiratie voor scholen die ouderbetrokkenheid willen versterken in functie van het leerproces van leerlingen. We verkennen samen kansen en concrete werkvormen om dit in het secundair onderwijs te realiseren. Je krijgt inzage in hun meerjarenplan, praktijkvoorbeelden en materiaal dat je meteen kan inzetten in je eigen schoolcontext.

Leen Melis is master in de opleidings- en onderwijswetenschappen en combineert haar rol als leerkracht in de derde graad met die van interne kwaliteitscoördinator. Ze bouwde expertise op in leren leren onder meer als GOK-leerkracht en projectleider evidence-informed onderwijs.


SESSIE 2.E - Het hoger onderwijs vandaag (SO) (herhaling sessie 1.E) Aicha Lannoo

In deze sessie neemt StudyChat je mee in hoe het hoger onderwijs er anno 2026 uitziet en worden o.a. de bijkomende toelatingsvoorwaarden kort gekaderd. Je krijgt uitleg over studiepunten en leerkrediet en over de zogenaamde ‘harde knip’. We staan ook even stil bij het studiegeld en over de begeleiding van de studenten. Je neemt ten slotte ook enkele tips mee naar huis om in te zetten op studiekeuze richting hoger onderwijs. Zo ben je weer helemaal up-to-date om jouw leerlingen in de derde graad te begeleiden in hun studiekeuzeproces.

Aicha Lannoo is projectmedewerker studiekeuze voor kandidaat-studenten met een leefloon en is mee trekker van het StudyChat-project (AUHA).

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.E uit ronde 1.


SESSIE 2.F - Afwijzingsgevoeligheid bij neurodivergente leerlingen begrijpen en begeleiden (BaO en SO) (herhaling sessie 1.F) Tess Roggeman

Je kent het vast: een leerling die plots fel reageert op feedback, zich terugtrekt na een kleine opmerking of in tranen uitbarst zonder dat jij begrijpt waarom. Bij leerlingen met AD(H)D, ASS of andere vormen van neurodiversiteit kan zo’n reactie te maken hebben met een uitzonderlijke gevoeligheid voor afwijzing, ook wel rejection sensitive dysphoria (RSD) genoemd. Hoewel dit geen aparte, officiële diagnose betreft, toont onderzoek wel aan dat het een regelmatig voorkomend fenomeen is dat, ook op de klasvloer, kan leiden tot sterke reacties als extreme verslagenheid of woede-uitbarstingen die niet in proportie staan tegenover hetgeen er is gebeurd. In deze sessie ontdek je wat er in het brein gebeurt bij RSD en waarom deze gevoeligheid zo sterk aanwezig is bij neurodivergente leerlingen. We gaan dieper in op dit fenomeen, zodat wij op school gedrag juist kunnen interpreteren, alsook de leerlingen hierin beter kunnen begeleiden.

Tess Roggeman is pedagogisch adviseur binnen het Provinciaal Onderwijs Antwerpen en ADHD-coach. Ze ondersteunt leraren in het creëren van krachtige leeromgevingen en geeft vormingen over ADHD, neurodiversiteit en executieve vaardigheden. Met haar praktijk ‘Mijn mama is juf’ verbindt ze onderwijs en ouders in het begrijpen van het lerende brein.

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.F uit ronde 1.


SESSIE 2.G - Training van executieve functies en soft skills via gaming en Esports (SO) (herhaling sessie 1.G) Liesbeth Last

Gaming kan een krachtig middel zijn om leerlingen (met ASS) te helpen hun executieve functies en soft skills te versterken. We verkennen concrete werkvormen, tools en videogames die inzetten op onder andere focus, flexibiliteit, samenwerking en zelfsturing. Leer in deze sessie de aantrekkingskracht van games kennen en verwacht een interactieve sessie vol inspiratie, praktische voorbeelden en tips om gamen bewust in te zetten als groeimiddel in onderwijs en begeleiding.

Liesbeth Last is inhoudelijk medewerker aan de KU Leuven, educational strategist van de Belgian Esports Federation, leerkracht Esports in het KTA Brugge en mede-coördinator van de toekomstige Esports campus.

Deze sessie is een herhaling van sessie 1.G uit ronde 1.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.