Dag van de leerzorg - Keuzeronde 3 (13:00 - 14:15)
| Keuze |
Lesgever |
| SESSIE 3.A - Vanuit bewustzijn naar verbinding: leerzorg in diversiteit (BaO en SO) (herhaling sessie 1.A) |
Ayse Cetin |
Leerzorg begint bij bewust kijken. Hoe kijken wij naar kinderen? Welke overtuigingen, oordelen of vooroordelen sturen onze blik zonder dat we het beseffen? Hoe gaan beleid, CLB, leerkrachten en leerlingenbegeleiders om met neurodiversiteit, studiekeuze en doorverwijzing? En kennen we de culturele verwachtingen die meespelen in het verhaal van elk kind? Kunnen we vanuit ons eigen referentiekader wel altijd de juiste signalen opvangen? In deze sessie verkennen we hoe onze blik en keuzes de toekomst van kinderen mee vormgeven. Samen ontdekken we hoe bewustwording, verbinding en culturele sensitiviteit leerzorg betekenisvoller en rechtvaardiger kunnen maken. Ayse Cetin is leerkracht, ervaringsdeskundige en oprichter van ‘Spiegelgeluk’. Als leerkracht met migratieachtergrond en ruim 20 jaar ervaring in het lesgeven aan kinderen met vluchtverhaal en/of migratieachtergrond, weet ze als geen ander wat het betekent om op te groeien in een kwetsbare omgeving. Haar missie is helder: elk kind verdient een veilige omgeving waarin het kan groeien Deze sessie is een herhaling van sessie 1.A uit ronde 1.
|
| SESSIE 3.B - Learning agility: de neurologie achter leervermogen (SO) |
Jan Embrechts |
In deze sessie neem je een kijkje in ons lerende brein. Aan de hand van praktische voorbeelden verken je de verschillende aspecten van neuroplasticiteit en welke impact dit op het menselijk leervermogen heeft. Tijdens deze sessie is de neurowetenschap je leidraad om evidence-based te onderscheiden van pseudowetenschap. Na afloop kan je de meest gebruikte mythes rond leren eenvoudig doorprikken. Jan Embrechts is leraar Nederlands, Engels en informatica met 20 jaar leservaring en master in de opleidings- en onderwijswetenschappen. Hij biedt ook onderwijsondersteuning aan via zijn YouTube-kanaal Begrepen.be. Daarnaast is hij trainer en keynote speaker voor How’s Work.
|
| SESSIE 3.C - Een vlotte start voor zij-instromers: help als leerzorgprofessional met sterke tools en effectieve didactiek (BaO en SO) |
Annelore Mees |
Het groeiend aantal zij-instromers in jouw leraarskamer heeft mogelijk ook impact op jouw rol als leerzorgprofessional. Waar je vroeger leerkrachten hielp in het aanpassen van hun lespraktijk op specifieke onderwijsbehoeften, bestaat een deel van jouw opdracht misschien nu ook uit mee, samen met de aanvangsbegeleiders, inzetten op de basis van het goed lesgeven. Want effectieve didactiek is een basisvoorwaarde voor een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat deze gemotiveerde starters niet alleen overeind blijven, maar ook met vertrouwen en plezier hun lessen kunnen geven? In deze sessie verkennen we hoe het EDI-principe (expliciete directe instructie), aangevuld met de bouwstenen van effectieve didactiek, een stevige basis biedt om hen te ondersteunen. Je ontdekt hoe je zij-instromers de juiste handvaten kunt aanreiken, zodat ze vanaf dag één grip krijgen op hun lespraktijk. Na afloop ga je niet alleen naar huis met inzicht in hun noden en uitdagingen, maar ook met praktische tools en strategieën om hen stap voor stap te begeleiden in hun eerste stappen voor de klas. Annelore Mees begeleidt als lerarencoach didactiek na acht jaar leservaring in het secundair sinds vorig jaar starters zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs.
|
| SESSIE 3.D - Schoolbrede leercultuur: metacognitie en zelfregulerend leren versterken door in te zetten op ouderbetrokkenheid (SO) (herhaling sessie 2.D) |
Leen Melis |
Het Sint-Ursula-Instituut in Wilrijk bouwt al enkele jaren aan een schoolbreed gedragen leercultuur, waarin leerlingen, leerkrachten én ouders doordrongen zijn van het belang van effectieve leerstrategieën. Vanuit een evidence-informed visie zetten ze, ondersteund door Leerpunt, sterk in op metacognitie en zelfregulerend leren als fundament voor duurzaam leren. Daarbij ligt de focus op het versterken van de rol van vakleerkrachten én het activeren van ouders als leerpartners. In een context met een hoog aantal indicatorleerlingen, waar thuis niet altijd voldoende (mentale of fysieke) ruimte is om te leren, blijkt ouderbetrokkenheid namelijk een cruciale hefboom. Deze sessie biedt inspiratie voor scholen die ouderbetrokkenheid willen versterken in functie van het leerproces van leerlingen. We verkennen samen kansen en concrete werkvormen om dit in het secundair onderwijs te realiseren. Je krijgt inzage in hun meerjarenplan, praktijkvoorbeelden en materiaal dat je meteen kan inzetten in je eigen schoolcontext. Leen Melis is master in de opleidings- en onderwijswetenschappen en combineert haar rol als leerkracht in de derde graad met die van interne kwaliteitscoördinator. Ze bouwde expertise op in leren leren onder meer als GOK-leerkracht en projectleider evidence-informed onderwijs. Deze sessie is een herhaling van sessie 2.D uit ronde 2.
|
| SESSIE 3.E - Slim leren door te bewegen: executieve functies in actie met Cogimovers (BaO en SO) |
Rik Op De Beeck |
Hoe komt het dat sommige kinderen moeiteloos kunnen plannen, volhouden en flexibel omgaan met veranderingen, terwijl anderen daar meer moeite mee hebben? Het antwoord ligt vaak in de executieve functies: de regelfuncties van ons brein die gedrag, aandacht en emoties sturen. Tijdens deze workshop ontdek je hoe beweging, ritme en spel een krachtige motor kunnen zijn voor de ontwikkeling van deze functies. Want wat in het lichaam gebeurt, heeft rechtstreeks invloed op het brein. Duik in de boeiende wisselwerking tussen lichaam en geest en maak op een heldere en toegankelijke manier de link tussen wetenschap en praktijk. Maak kennis met een mix van praktische werkvormen, inzichten en ervaringsgerichte opdrachten die je meteen kunt toepassen in je klas of sportomgeving en waarmee je tegelijkertijd ook leerplandoelen bereikt. Rik Op de Beeck werkt als kinesitherapeut in het buitengewoon onderwijs type 2 in de Bremberg in Molenstede. Daarnaast is hij voetballeraar voor kinderen van 7 tot 12 jaar en een gewaardeerd leercoach bij Voetbal Vlaanderen. Vanuit al deze ervaringen begeleidt hij kinderen en jongeren bij wie leren, bewegen en gedrag nauw samenhangen.
|
| SESSIE 3.F - Onderwijsnoden van cognitief sterk functionerende leerlingen in beeld brengen met een gespreksleidraad (SO) |
Sofie Vergauwe |
Hoe breng je systematisch in kaart wat een cognitief sterk begaafde leerling nodig heeft om tot bloei te komen? Welke vragen helpen je om hun onderwijsnoden te doorgronden en welke begeleidingsmaatregelen maken echt het verschil? Wat vraagt een dubbelbijzonder begaafde leerling van jou als leraar of zorgprofessional? En hoe kan je complexe noden visueel helder bevragen in een gesprek? Tijdens deze sessie ga je zelf aan de slag met concrete materialen en inspirerende werkvormen. Je leert hoe je (onder)presterende cognitief begaafde leerlingen, met of zonder functiebeperking, beter kunt begrijpen én ondersteunen, zodat hun talenten tot ontwikkeling komen in de klas. Sofie Vergauwe is ergotherapeut, leerkracht en Master Educational Needs en specialiseerde zich in begaafdheid, autisme en andere doelgroepen. Vanuit Inspirepunt deelt ze inspiratie om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Een gamma van haar leermiddelen vind je op KlasCement.
|
| SESSIE 3.G - Iedereen mee: samen zoeken naar herstel, ruimte en veerkracht bij moeilijk gedrag (BaO en SO) |
Ellen Beeckmans |
Moeilijk gedrag roept vaak sterke reacties op, bij leerlingen én bij leerkrachten. In deze vorming staan we stil bij hoe we tijdens (zorg)overleg met collega’s niet blijven hangen in het zichtbare gedrag, maar ook durven kijken naar wat eronder ligt. We verkennen hoe we ruimte kunnen maken voor herstel, zodat zowel leerling als leerkracht met een schone lei verder kunnen. Samen zoeken we naar manieren om opnieuw perspectief te creëren, de verbinding te herstellen en iedereen, echt iedereen, aan boord te houden. Ellen Beeckmans is pedagogisch begeleider en leerondersteuner met als expertise moeilijk gedrag. Ze heeft 20 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met gedragsproblemen en in het ondersteunen van scholen in hun aanpak daarvan.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.