Dag van de leerzorg - Keuzeronde 4 (14:30 - 15:45)
| Keuze |
Lesgever |
| SESSIE 4.A - Via ‘neuroplasticiteit’ naar persoonlijke groei bij jongeren (SO) (herhaling sessie 2.A) |
Georges Vandenbergh |
Hoe kan kennis over het eigen brein en de impact van omgevingsfactoren op het zich ontwikkelende brein jongeren ertoe bewegen om hun dagelijks leven en handelen aan te passen zodat ze hun persoonlijke doelen kunnen bereiken? Deze sessie inspireert je en geeft je daarnaast een bruikbaar kader en concrete handvaten om zelf met jouw leerlingen in de klas aan de slag te gaan. Georges Vandenbergh deed onderzoek rond dit onderwerp aan de universiteit van Tilburg binnen de ‘Master of Education/ Teacher education in English’. Hij geeft al 20 jaar les aan jongeren in de derde graad waarbij hij deze inzichten toepast. Deze sessie is een herhaling van sessie 2.A uit ronde 2.
|
| SESSIE 4.B - Learning agility: de neurologie achter leervermogen (SO) (herhaling sessie 3.B) |
Jan Embrechts |
In deze sessie neem je een kijkje in ons lerende brein. Aan de hand van praktische voorbeelden verken je de verschillende aspecten van neuroplasticiteit en welke impact dit op het menselijk leervermogen heeft. Tijdens deze sessie is de neurowetenschap je leidraad om evidence-based te onderscheiden van pseudowetenschap. Na afloop kan je de meest gebruikte mythes rond leren eenvoudig doorprikken. Jan Embrechts is leraar Nederlands, Engels en informatica met 20 jaar leservaring en master in de opleidings- en onderwijswetenschappen. Hij biedt ook onderwijsondersteuning aan via zijn YouTube-kanaal Begrepen.be. Daarnaast is hij trainer en keynote speaker voor How’s Work. Deze sessie is een herhaling van sessie 3.B uit ronde 3.
|
| SESSIE 4.C - Een vlotte start voor zij-instromers: help als leerzorgprofessional met sterke tools en effectieve didactiek (BaO en SO) (herhaling sessie 3.C) |
Annelore Mees |
Het groeiend aantal zij-instromers in jouw leraarskamer heeft mogelijk ook impact op jouw rol als leerzorgprofessional. Waar je vroeger leerkrachten hielp in het aanpassen van hun lespraktijk op specifieke onderwijsbehoeften, bestaat een deel van jouw opdracht misschien nu ook uit mee, samen met de aanvangsbegeleiders, inzetten op de basis van het goed lesgeven. Want effectieve didactiek is een basisvoorwaarde voor een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat deze gemotiveerde starters niet alleen overeind blijven, maar ook met vertrouwen en plezier hun lessen kunnen geven? In deze sessie verkennen we hoe het EDI-principe (expliciete directe instructie), aangevuld met de bouwstenen van effectieve didactiek, een stevige basis biedt om hen te ondersteunen. Je ontdekt hoe je zij-instromers de juiste handvaten kunt aanreiken, zodat ze vanaf dag één grip krijgen op hun lespraktijk. Na afloop ga je niet alleen naar huis met inzicht in hun noden en uitdagingen, maar ook met praktische tools en strategieën om hen stap voor stap te begeleiden in hun eerste stappen voor de klas. Annelore Mees begeleidt als lerarencoach didactiek na acht jaar leservaring in het secundair sinds vorig jaar starters zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs. Deze sessie is een herhaling van sessie 3.C uit ronde 3.
|
| SESSIE 4.D - Uitingen van frustraties: taal geven aan en aanpakken a.d.h.v. het crisisontwikkelingsmodel (BaO en SO) (herhaling sessie 1.D) |
Kirsten Van Mieghem |
Frustraties durven al eens tot een kookpunt te komen in de klas of op de speelplaats. Het crisisontwikkelingsmodel kan je helpen om dit in fases in te delen om duidelijkheid te krijgen rond de uiting van frustraties. Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit het oogpunt van de leerlingenbegeleider om collega’s en leerlingen te ondersteunen. We gaan in op de signalen om tijdig in te grijpen. We reiken concrete handvaten aan om bij elke fase in te zetten. Na de sessie kan je aan de slag met concrete tips en tools op zak. Kirsten Van Mieghem heeft 21 jaar ervaring in het secundair onderwijs, eerst voor de klas en momenteel als herstelcoach en beleidsondersteuner. Vanuit haar masteropleiding Opleidings- en Onderwijswetenschappen neemt ze academische inzichten mee naar de praktijk. Deze sessie is een herhaling van sessie 1.D uit ronde 1.
|
| SESSIE 4.E - Slim leren door te bewegen: executieve functies in actie met Cogimovers (BaO en SO) (herhaling sessie 3.E) |
Rik Op De Beeck |
Hoe komt het dat sommige kinderen moeiteloos kunnen plannen, volhouden en flexibel omgaan met veranderingen, terwijl anderen daar meer moeite mee hebben? Het antwoord ligt vaak in de executieve functies: de regelfuncties van ons brein die gedrag, aandacht en emoties sturen. Tijdens deze workshop ontdek je hoe beweging, ritme en spel een krachtige motor kunnen zijn voor de ontwikkeling van deze functies. Want wat in het lichaam gebeurt, heeft rechtstreeks invloed op het brein. Duik in de boeiende wisselwerking tussen lichaam en geest en maak op een heldere en toegankelijke manier de link tussen wetenschap en praktijk. Maak kennis met een mix van praktische werkvormen, inzichten en ervaringsgerichte opdrachten die je meteen kunt toepassen in je klas of sportomgeving en waarmee je tegelijkertijd ook leerplandoelen bereikt. Rik Op de Beeck werkt als kinesitherapeut in het buitengewoon onderwijs type 2 in de Bremberg in Molenstede. Daarnaast is hij voetballeraar voor kinderen van 7 tot 12 jaar en een gewaardeerd leercoach bij Voetbal Vlaanderen. Vanuit al deze ervaringen begeleidt hij kinderen en jongeren bij wie leren, bewegen en gedrag nauw samenhangen. Deze sessie is een herhaling van sessie 3.E uit ronde 3.
|
| SESSIE 4.F - Onderwijsnoden van cognitief sterk functionerende leerlingen in beeld brengen met een gespreksleidraad (SO) (herhaling sessie 3.F) |
Sofie Vergauwe |
Hoe breng je systematisch in kaart wat een cognitief sterk begaafde leerling nodig heeft om tot bloei te komen? Welke vragen helpen je om hun onderwijsnoden te doorgronden en welke begeleidingsmaatregelen maken echt het verschil? Wat vraagt een dubbelbijzonder begaafde leerling van jou als leraar of zorgprofessional? En hoe kan je complexe noden visueel helder bevragen in een gesprek? Tijdens deze sessie ga je zelf aan de slag met concrete materialen en inspirerende werkvormen. Je leert hoe je (onder)presterende cognitief begaafde leerlingen, met of zonder functiebeperking, beter kunt begrijpen én ondersteunen, zodat hun talenten tot ontwikkeling komen in de klas. Sofie Vergauwe is ergotherapeut, leerkracht en Master Educational Needs en specialiseerde zich in begaafdheid, autisme en andere doelgroepen. Vanuit Inspirepunt deelt ze inspiratie om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Een gamma van haar leermiddelen vind je op KlasCement. Deze sessie is een herhaling van sessie 3.F uit ronde 3.
|
| SESSIE 4.G - Iedereen mee: samen zoeken naar herstel, ruimte en veerkracht bij moeilijk gedrag (BaO en SO) (herhaling sessie 3.G) |
Ellen Beeckmans |
Moeilijk gedrag roept vaak sterke reacties op, bij leerlingen én bij leerkrachten. In deze vorming staan we stil bij hoe we tijdens (zorg)overleg met collega’s niet blijven hangen in het zichtbare gedrag, maar ook durven kijken naar wat eronder ligt. We verkennen hoe we ruimte kunnen maken voor herstel, zodat zowel leerling als leerkracht met een schone lei verder kunnen. Samen zoeken we naar manieren om opnieuw perspectief te creëren, de verbinding te herstellen en iedereen, echt iedereen, aan boord te houden. Ellen Beeckmans is pedagogisch begeleider en leerondersteuner met als expertise moeilijk gedrag. Ze heeft 20 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met gedragsproblemen en in het ondersteunen van scholen in hun aanpak daarvan. Deze sessie is een herhaling van sessie 3.G uit ronde 3.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.