De kracht van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling op school: van prikkel tot praktijk - Keuzeronde 4 - Edoschool.be (14:30 - 15:30)

Keuze Lesgever
Sessie 4.1. Edoschool.be - kennismaken met EDO Els De Smet

Beschouw deze sessie als een speeddate met Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO)! Je krijgt een introductie over het waarom, wat en hoe van EDO. Met de ED0-principes ‘samen, onderzoekend en actiegericht’ als kompas, kan je na het volgen van deze sessie actief aan de slag  om verandering te realiseren en zo bij te dragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen. Hiervoor krijg je ook concrete tips mee, wijzen we je de weg op onze website naar werkvormen & vormingsmateriaal en inspireren we jou met praktijkvoorbeelden. Wil je na een kennismaking met EDO in jouw context de eerste EDO-prikkels aanreiken? Dan is deze boeiende en interactieve sessie beslist iets voor jou!

      Els De Smet is projectmedewerker VALIES, werkt als pedagogisch begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen en is gastdocent aan HIVO Brugge. Doorheen de jaren heeft ze onder meer expertise opgebouwd rond EDO en aanverwante thema’s. Ze heeft een professionele en academische achtergrond in onderwijs en is maatschappelijk geëngageerd.


Sessie 4.2. Edoschool.be - een EDO-project ontwerpen Thomas Remerie

In deze sessie ga je dieper in op hoe je een diepgaand EDO-project kan ontwerpen. Je staat stil bij het belang van een geïntegreerde aanpak om leerlingen te laten groeien in hun actiecompetentie. Daarnaast krijg je handvaten mee om de EDO-principes ‘samen, onderzoekend en actiegericht’ op een doordachte manier met elkaar te verbinden. Er is ruimte voorzien voor uitwisseling en het delen van praktijkverhalen.

      Thomas Remerie is projectmedewerker VALIES. Hij is als docent wereldoriëntatie verbonden aan de Arteveldehogeschool, Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs. Daarnaast is hij als praktijkonderzoeker betrokken in verschillende onderzoeksprojecten met focus op Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, Klimaateducatie, Outdoor learning en STEM.


Sessie 4.3. Edoschool.be - Groeien richting een EDO- effectieve school Eef Thoen

EDO is meer dan enkel theoretische lesjes die los van elkaar staan. Het vergt een geïntegreerde aanpak die ook best wat vraagt van het schoolteam. Het implementeren van EDO is dus geen laaghangend fruit, en vergt oriëntering op vlak van middelen en leiderschap op school. In deze sessie kijken we samen hoe je dit als school en als team kan aanpakken, om zo te groeien richting een EDO - effectieve school.

      Eef Thoen is docent aan de Arteveldehogeschool, Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs, voor de vakken Project Kunstvakken en Plastische opvoeding. Hij is praktijkonderzoeker rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling en Cultuureducatie, telkens met link naar design research als methodologie.


Terug naar overzicht van workshops