Themadag: Ontdek de kracht van AI in de gezondheidszorg voor leerkrachten - Ronde 1 - Keuzesessies (10:45 - 12:00)
Keuze |
Lesgever |
Sessie 1A: Slimmer evalueren met GenAI: van sterke prompts tot scherpe criteria |
Jean Pierre Pluymers |
Ontdek hoe generatieve AI jouw evaluatiepraktijk naar een hoger niveau kan tillen! Tijdens deze sessie nemen we je mee in de kernbegrippen en werkingsprincipes van generatieve AI, zodat je nog beter begrijpt wat er onder de motorkap zit van veelgebruikte tools als chatGPT. Je ontdekt hoe slimme prompts je helpen bij het ontwerpen van oefenvragen, toetsvormen en rubrics, én hoe GenAI je ondersteunt bij het verfijnen van evaluatiecriteria. Door meteen praktisch aan de slag te gaan, ervaar je de kracht van AI in actie — met concrete voorbeelden en tools die je direct kunt toepassen in jouw lespraktijk. Je vertrekt met concrete handvatten en bruikbare tips om je digitale didactiek te versterken én je evaluatiepraktijk te vernieuwen met de hulp van slimme AI-ondersteuning.
|
Sessie 1B: Motiverende en doelgerichte feedback formuleren met Generatieve AI |
Lut De Jaegher |
In deze hands-on workshop ontdek je hoe generatieve AI (zoals ChatGPT) kan helpen om communicatie en feedback in de gezondheidszorg duidelijker, persoonlijker en efficiënter te maken. Je oefent met realistische casussen, leert doelgerichte prompts schrijven en krijgt praktische handvaten mee om AI verantwoord en haalbaar in te zetten in je lespraktijk.
|
Sessie 1C: TGV-model voor integratie AI in curriculum |
Wouter Decock |
Deze sessie verkent hoe artificiële intelligentie (AI) een plaats krijgt binnen het onderwijs via het TGV-model van Howest. Het model helpt leerkrachten en beleidsmakers om drie kerngebieden te integreren in hun onderwijspraktijk: het verkennen van toepassingsmogelijkheden, het ontwikkelen van AI-geletterdheid en het stimuleren van veilig en verantwoord gebruik. Deelnemers ontdekken hoe AI het leren, lesgeven en evalueren kan ondersteunen en hoe leerlingen/studenten kritisch en ethisch leren omgaan met AI tijdens en na hun leertraject. De sessie richt zich op onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de integratie van digitale innovaties in hun school of opleiding. Dit omvat directies, adjunct-directies, beleidsmedewerkers, ICT-coördinatoren, lerarenopleiders, leerkrachten lager, secundair en hoger onderwijs, zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders. Ook geschikt voor leerkrachten en teams die AI willen verankeren in hun curriculum en pedagogisch-didactische aanpak.
|
Sessie 1D: Digitale thuisopvolging: innovatief of visionair? |
Renka Cools |
Digitale thuisopvolging stelt patiënten in staat om in hun vertrouwde omgeving te herstellen. Tijdens het digitale zorgtraject via UZA@home volgt ons gespecialiseerd zorgteam de patiënt nauwgezet op. Meettoestellen en whearables connecteren we via de UZA@home applicatie. We bouwen aan een virtueel ziekenhuis waarin een ziekenhuisopname niet langer noodzakelijk is en continuïteit van zorg wordt gegarandeerd.
|
Sessie 1E: AI als co-teacher in en naast de klas |
Fabio Severini |
De zorgsector verandert snel, en technologie speelt daar een steeds grotere rol in. Ook in onze klaslokalen kunnen we die evolutie meenemen. Tijdens deze sessie verkennen we samen hoe generatieve AI ons als leerkrachten in de zorgvakken kan ondersteunen en inspireren. We werken hands-on met verschillende AI-platformen, waaronder NotebookLM, Copilot en ChatGPT. Zo ontdekken we hun mogelijkheden, beperkingen en hoe ze op een verantwoorde manier kunnen bijdragen aan onze lespraktijk. Wat mag je verwachten: - Rollenspelen tussen patiënt en hulpverlener, waarbij AI de rol van patiënt kan opnemen.
- AI als co-teacher en feedbackgever, om zorgleerlingen te ondersteunen bij het inoefenen van vaardigheden
- Het aanpassen van cursusmateriaal met AI, zodat je snel varianten kunt maken die aansluiten bij verschillende leerprofielen.
Deze sessie is bedoeld voor iedereen die actief is in het onderwijs binnen de zorgsector. Ben je nieuw in AI? Dan laat deze sessie je vooral zien wat er allemaal mogelijk is. Heb je al wat ervaring? Dan ga je meteen praktisch aan de slag met concrete oefeningen.
|
Sessie 1F: Stellingenspel AI in de Zorg |
Natacha Gesquière |
Met het stellingenspel over AI en technologie in de gezondheidszorg denken je leerlingen kritisch na over nieuwe technologieën in de sector van de gezondheidszorg en werk je met hen aan mediawijsheid. Hoe beïnvloedt AI de zorgsector? Welke ethische uitdagingen brengt robotica met zich mee? Dit educatieve kaartspel moedigt je aan om het gesprek aan te gaan over de impact van kunstmatige intelligentie en robotica op de maatschappij en helpt je om kritisch na te denken over technologische innovaties en maatschappelijke dilemma’s. Er zijn stellingen over technologische vernieuwing en over sociale interactie, en stellingen die doen nadenken over data en privacy. Laat je inspireren door de handleiding en verdiep je in de technische aspecten via de infofiches. Wie nog geen spel heeft, krijgt er gratis een mee!
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.