Aanvankelijk lezen: effectief, stimulerend en motiverend
Na een goede voorbereiding in de kleuterklas maken kinderen in het eerste leerjaar een enorme sprong in hun ontwikkeling als ze leren lezen. Maar hoe pak je deze fase effectief aan? Wat vertelt onderzoek hierover en hoe begeleid je kinderen die uit de boot dreigen te vallen?
Programma
Leesvaardigheid is voor kinderen één van de belangrijkste bouwstenen voor hun verdere ontwikkeling. Er kan dan ook niet genoeg aandacht zijn voor een goede leesstart. Onderzoek leert ons wat er zich afspeelt in het hoofd van kinderen die leren lezen en welke principes hierbij van belang zijn. Deze nascholing laat zien wat dit betekent voor de praktijk en hoe je kinderen effectief kan ondersteunen bij het automatiseren van leesvaardigheid, ook als dit moeilijker verloopt. De verbinding met leesplezier, begrip, expressie en beleving is hierbij essentieel. We vertalen inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek en bekijken samen hoe we deze inzichten kunnen toepassen in didactiek en interventie. Op weg naar beter en liever lezen.
Doelstellingen
De deelnemers weten:
- wat cognitieve bouwstenen zijn voor de ontwikkeling van fonemisch bewustzijn, letterkennis en leesvaardigheid;
- welke principes effectief zijn om kinderen te begeleiden bij het automatiseren van tekenklankkoppelingen en het lezen van woorden, zinnen en teksten;
- hoe je die principes vertaalt in de praktijk;
- hoe je hierbij de verbinding houdt met lezen met begrip en plezier en motivatie kan versterken;
- welke didactische werkvormen je hierbij kan inzetten.
Doelgroep
Leerkrachten 1ste graad, ook BuBaO en zorgcoördinatoren.
Begeleiding
Dr. Astrid Geudens is verbonden aan de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen-Antwerpen en werkzaam in de onderzoeksgroep taal- en leesdidactiek van de lerarenopleiding en opleiding logopedie en audiologie. Vanuit haar onderzoekswerk over fonologische vaardigheden bij jonge kinderen en aanvankelijk lezen aan de Universiteit Antwerpen maakte ze de brug naar praktijkgericht onderzoek. Gebeten door de vraag hoe onderzoeksinzichten het werkveld kunnen versterken en het werkveld omgekeerd meer kan betekenen voor onderzoek ging ze de uitdaging aan om als adviseur en hoofdauteur mee te werken aan materialen voor kleuteronderwijs en aanvankelijk lezen.
Praktisch
Cursuscode:
19/LAG/074ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus en dranken inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 11 euro.
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 10 maart 2020 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.