Begrijpend lezen bij zwakke leerlingen in de eerste graad B-stroom beter begrijpen
Leraren in de eerste graad b-stroom werken vaak met leerlingen die zeer veel moeite hebben met het begrijpen van teksten. Ze vragen zich af hoe ze leerlingen hierin kunnen ondersteunen en welke strategieën, oefenkansen en inzichten de leerlingen hierin helpen groeien.
Programma
Hoe kun je het leesbegrip van leerlingen nog beter trainen tijdens de lessen Nederlands?
We breiden onze kennis rond leesstrategieën, het belang van mondeling stimuleren van verbaal begrip,… verder uit in een interactieve sessie rond goede leesdidactiek.
We gaan aan de slag met tekstmateriaal en formuleren zelf zinvolle en motiverende opdrachten die het leesbegrip van onze leerlingen in al haar aspecten stimuleren.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen een aantal didactische mogelijkheden om leesbegrip bij zwakke leerlingen te stimuleren;
- kunnen die methodieken in hun lessen in de eerste graad B-stroom toepassen.
Doelgroep
Leraren Nederlands in de eerste graad B-stroom.
Begeleiding
Barbara Axters is vakbegeleider Nederlands, taalbeleid en OKAN in Katholiek Onderwijs West-Vlaanderen. In haar vorige job aan de lerarenopleiding in Artevelde Hogeschool werkte ze samen met Christel van Vreckem en Barbara Linsen aan de remediëringsbundel ‘Begrijpend lezen beter begrijpen’.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.