Een goede relatie met leerlingen: meer rust in de klas (s.o.)
Het is rustgevend als leerlingen positief meewerken, maar soms lukt dit niet. Een gebrek aan verbondenheid met leerkracht of lesinhoud is vaak een trigger naar verveling of storend gedrag. Hoe kan je als leerkracht dit proces herstellen? Hoe kan je een goede relatie met leerlingen opbouwen?
Programma
Hoe leerling en leerkracht in verhouding staan, beïnvloedt het leergedrag. Een moeizame verhouding leidt vaak naar afstandelijkheid, onbegrip en is een trigger naar storend gedrag. Echte verbondenheid leidt naar begrip, respect en positief leergedrag.
Een goede relatie kan je niet altijd op dezelfde manier uitbouwen:
- sommige leerlingen verlangen vooral naar een emotionele verbinding: "Heb je me graag?";
- anderen kijken uit naar een eerder rationele verbinding: "Zie je mijn inzet?";
- of kinderen kijken uit naar een lichamelijke verbinding: "Zie je mijn behendigheid, durf?";
- anderen verwachten een analytische verbinding: "Heb je mijn kennis gezien?".
Als leerkracht kan je deze specifieke noden detecteren. Focus vooral op gedrag en lichaamstaal. Eenmaal de vraag gekend, kan je ook het passend antwoord geven én verbondenheid creëren. Zo verkennen we vier verbindingsmodellen en hun ‘taal’:
- emotie en zijn kortetermijnstrategie;
- ratio en zijn langetermijnstrategie;
- zintuiglijkheid en zijn ervaringsstrategie;
- analyse en zijn controle strategie.
Elk verbindingsmodel heeft zijn unieke sleutel. Wie kennis heeft van deze vier sleutels wordt relatiebehendig genoemd. Een goede relatie leidt tot betere samenwerking. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in de bedrijfs- en commerciële omgeving wordt gretig gebruik gemaakt van deze sleutels bij het uitbouwen van duurzame relaties.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de verschillende relatiepatronen met hun leerlingen benoemen;
- de begeleiding van de leerlingen en hun leerproces afstemmen op het relatiepatronen van de leerlingen;
- door een goede relatieopbouw met de leerlingen corrigerende interventies voorkomen.
Doelgroep
Leerkrachten en leerlingbegeleiders uit het s.o.
Begeleiding
Hendrik Gaublomme is teamcoach - yogadocent - creatief en lichaamstherapeut.
Praktisch
Cursuscode:
18/SEB/058ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 110,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 25 februari 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.