Evalueren in de lessen moderne vreemde talen: product- en procesgerichte evaluatiemogelijkheden
Programma
Deel 1:
- Wat zegt het leerplan over ‘evaluatie’?
- Wat zijn verschillende stappen van het evaluatieproces?
- Hoe kan je checklists met beoordelingscriteria gebruiken voor spreken en schrijven?
- Wat doe je met woordenschat, grammatica, vormvereisten…?
- Hoe evalueer je luisteren en lezen?
- Hoe kan je leerlingen inschakelen bij het evaluatieproces?
- Hoe kan je ook het leerproces zelf evalueren?
Deel 2:
- Hoe kan je je eigen toetsen evalueren en aanpassen?
- Hoe werken andere deelnemers met evaluatie-instrumenten?
De deelnemers verlaten de sessie met bruikbare werkdocumenten (opgesteld in het Engels).
Voorbeelden komen vooral uit de derde graad.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- de verschillende stappen van het evaluatieproces formuleren;
- een aantal evaluatiedocumenten zelf gebruiken;
- evaluatiedocumenten aanpassen aan de eigen situatie;
- reflecteren over de eigen toetsen aan de hand van de '10 steps to success'.
Doelgroep
Leraren moderne vreemde talen
Leraren in opleiding
Begeleiding
Anne De Paepe, lerares
Praktisch
Cursuscode:
18/TAL/014ASyllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 115,5 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng één spreek- en schrijftoets, eventueel leestoets, uit de eigen evaluatiepraktijk mee. Het hoeven geen perfecte toetsen te zijn; ze zijn bedoeld als werkmateriaal.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 5 oktober 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.