Feedback die leerlingen doet leren (herhaling 1) - nieuwe datum lesdag 2 - via afstandsonderwijs
Deze tweedaagse nascholing is een herwerking van de 1-daagse nascholing Leerlingen feedback geven die werkt die in het verleden werd aangeboden door CNO.
“Ik besteed veel tijd aan het geven van feedback, maar er gebeurt zo weinig mee.” Herkenbaar? In deze vorming ontdek je welke didactische keuzes ervoor zorgen dat feedback wel effectief wordt.
Programma
“Feedback is the breakfast of champions.” Mooie wijsheid. Alleen jammer dat leerlingen het ontbijt dat je hen voorschotelt zo vaak laten staan. Hoe komt dat toch? Je stopt er nog zoveel tijd en energie in.
Deze vorming gaat niet over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Deze vorming gaat wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen. Een vorming vanuit recente wetenschappelijke inzichten, vol onmiddellijk bruikbare werkvormen, toegepast op jouw praktijkervaringen. En dan moet het beste nieuws nog komen: bij goede feedback werkt de leerling harder dan de leraar.
Dag 1
Je feedback was nog zo goed bedoeld. Je formuleerde alles precies volgens het boekje, en toch had het weinig effect op het leren van de leerlingen. Het vele werk dat je deed, voelt als verloren tijd. Waar liep het toch mis? Ontdek wanneer feedback wel effectief is! Op dag 1 helpen we vier hardnekkige misvattingen voorgoed de wereld uit en bespreken we een kader voor effectieve feedback.
- Misvatting 1: Hoe meer feedback hoe beter
- Misvatting 2: Studenten begrijpen doelen en criteria
- Misvatting 3: De docent geeft feedback
- Misvatting 4: Feedback geven stopt na het geven ervan
Bij elk onderdeel horen concrete keuzes en praktische werkvormen. Je gaat op zoek naar (kleine) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren: meer bereiken met minder werk.
Dag 2
Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen
Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben, ook echt?
We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.
Deel 2: Meer halen uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken
Handen uit de mouwen! Goed feedback geven vereist een aantal gespreks- of coachingsvaardigheden. Je leert enkele basisvaardigheden en inzichten die je meer doen halen uit je onderwijsleergesprekken, feedbackgesprekken en informele gesprekken met je leerlingen.
Suggestie:
Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen. Wil je helemaal zeker zijn dat er collega’s aanwezig zijn met hetzelfde vak of studiedomein? Moedig vakcollega’s van bevriende scholen aan om mee te komen.
Doelstellingen
Leerkrachten:
- weten welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
- onderzoeken hun eigen feedbackpraktijk kritisch.
- passen het kader van effectieve feedback en gespreksvaardigheden toe in de eigen (les)praktijk. Het effect op het leren van de leerlingen staat hierbij centraal.
Doelgroep
Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair onderwijs.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten. Zijn specialisaties zijn feedback, toetsing en coachingsvaardigheden. Hij was tot juni 2017 leraar in het s.o. en praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen (KU Leuven).
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/OND/066BLesdag 2 van deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 19/03/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen. De 2de lesdag wordt nu aangeboden via afstandsonderwijs op 18/05/2020. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Dagindeling lesdag 2 d.d. 18/05/2020 via afstandsonderwijs:
- 9.30 – 10.15 uur: hele groep: opfrissen en afronden dag 1
- 10.15 – 11.00 uur: individueel praktijkvoorbeelden bekijken en reageren
- 11.00 - 11.15 uur: pauze
- 11.15 – 11.30 uur: hele groep: gezamenlijk moment
- 11.30 – 12.00 uur: kleine groepjes: uitwisseling
- 12.00 – 13.00 uur: middagpauze
- 13.00 – 14.00 uur: hele groep: toelichting zelfsturing (op verzoek na dag 1)
- 14.00 – 15.00 uur: Voor wie wil: tijd voor vragen
Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk. Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee!
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 13 februari 2020 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 18 mei 2020 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.