Het spel van kinderen uitbouwen en verdiepen
Deze cursus is een herwerking van de nascholing 'Kleuters prikkelen en boeien'.
Programma
Na de verschillende vormen van observatie vertrekken we van het spel van de kinderen in eigen klas. Door mee te spelen in de hoeken krijg je een duidelijker beeld, weet je wat je moet aanbieden, inspelend op hun exploratiedrang. We zoeken naar een aangepast aanbod door kinderen uit te dagen om net dat stapje verder te gaan. We nemen de inrichting mee, bespreken de materialen, zoeken aaneensluitende activiteiten. We richten onze aandacht op een gedifferentieerd aanbod van de verschillende soorten spelen. We bespreken activiteiten die we zien tijdens hun spel en zoeken naar differentiatievormen. Aan de hand van observaties krijgen we een duidelijke groeilijn en krijgen onze kleuters de juiste spelomgeving.
Doelstellingen
De leerkracht kan:
- bewuster kijken naar kinderen;
- vertrekken vanuit het kind en zo een gepast aanbod geven;
- differentiëren in zijn aanbod;
- opnieuw leren meespelen, organiseren;
- een beeld krijgen van het totale kind.
Doelgroep
Kleuterleid(st)ers, zorgcoördinatoren, directies, docenten kleuteronderwijs.
Begeleiding
Marieke Holvoet, vormingsmedewerker bij CEGO en kleuterleidster. Lid van de redactieraad: Kleuters en Ik.
Praktisch
Cursuscode:
18/KLE/021ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 121,5 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 februari 2019 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.