Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   Het verhaal van de Wereldreiziger - Succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen

Het verhaal van de Wereldreiziger - Succesvol aan de slag met (taal)achterstand, digitale en andere oplossingen

De Wereldreiziger is een basisschool in hartje Antwerpen. Elke leerling is er welkom en het team heeft enkele straffe weloverwogen beleidskeuzes gemaakt. Het gevolg van die keuzes in combinatie met de context van de school maakt echter dat de uitdagingen op de klasvloer gigantisch zijn. Welke keuzes maakt de school en welke (digitale) tools worden er gebruikt? Hoe kan je er op jouw school ook mee aan de slag? Je komt het te weten tijdens deze nascholing.

Programma

Tijdens deze nascholing krijg je eerst meer inzicht in de uitdagingen (en de context) waarmee onze school geconfronteerd wordt.

Ze verklaren de enorme (taal)achterstand waar de school rekening mee moet houden. Sterker nog ze dwingen de school tot het maken van beleidskeuzes en het invoeren van verschillende tools. Zonder wonderen te verrichten behaalt de Wereldreiziger aantoonbaar resultaat. We brengen die (taal)achterstand in kaart, bespreken het daaruit voortvloeiend beleid en stellen verschillende (digitale) tools voor. Sommige met aantoonbare leerwinst als resultaat.

Verschillende uitdagingen worden tegenover verschillende tools gezet. Bij elke uitdaging volgt een moment waarop je bekijkt wat de omstandigheden in jouw school zijn en of je iets kan meenemen. We koppelen constant tussen werkdruk en werkgeluk en belichten ook de rol die de leidinggevende kan spelen.

 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • ontwikkel je de vaardigheid om van uitdagingen via tools naar oplossingen te evolueren;
  • verwerf je kennis rond verschillende bewezen succesvolle tools die leerkrachten ondersteunen;
  • erken en herken je het belang van helder beleid in functie van werkgeluk en werkdruk;
  • krijg je inzicht in hoe (taal)achterstand kan omgebogen worden;
  • vergroot je Growth Mindset en ga met alle leerlingen aan de slag;
  • verwerf je tools om je collega’s te inspireren en motiveren.

Doelgroep

Directies, beleidsteams, (zorg)leerkrachten, schoolbesturen en ICT-/zorgcoördinatoren uit het basisonderwijs zijn allen welkom. In eerste instantie is de sessie op beleidsmakers gericht, maar dat kan je erg breed interpreteren. Ook een leerkracht die met impact aan de slag wil, kan heel wat inspiratie opdoen.

Begeleiding

Jef Groffen is 20 jaar onderwijzer, waarvan de laatste zes jaar directeur. Hij staat aan het roer van een zeer gedreven team en zet doortastend in op een professionaliserend en waarderend personeelsbeleid. Hij steunt hierbij op onderzoek en past dit toe in de praktijk.

Mee te brengen door cursist

Een laptop met lader

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen