Hoogbegaafde leerlingen hebben jou nodig! (herhaling 1) - via afstandsonderwijs
Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je onder Programma.
Vraag je je ook wel eens af wat hoogbegaafdheid betekent want het lijkt wel of iedereen er een eigen visie op heeft?
Heb jij een hoogbegaafde leerling in de klas en vraag je je soms af wat hiervoor te doen? Ben je benieuwd hoe het komt dat niet alle hoogbegaafde leerlingen schitterende resultaten behalen? Wil je weten wat hen kan belemmeren hun potentieel te benutten? Wil je graag tips om met hoogbegaafde en sterke leerlingen om te gaan in je klas en op je school?
Programma
In deze nascholing krijg je inzicht in wat het betekent voor een leerling om hoogbegaafd te zijn. Er wordt aangegeven hoe je de differentiatie voor sterke en hoogbegaafde leerlingen in je klas kan uitbouwen. Hiervoor maak je ook kennis met heel wat geschikte materialen. Daarnaast worden de nodige inzichten meegegeven die noodzakelijk zijn voor de organisatie van een goed functionerende kangoeroeklas.
De valkuilen worden belicht die het benutten van potentieel in de weg kunnen staan. Tot slot wordt bekeken of je wel van elke hoogbegaafde leerling hoge prestaties mag en kan verwachten.
De online lesdag zal er als volgt uitzien:
- 9.15u – 9.30u: inloggen in Teams, verwelkoming
- 9.30u – 10.45u: presentatie via Teams met Powerpoint
- Voorstelling
- Wat is hoogbegaafdheid
- 10.45u – 11.30u: koffiepauze en individuele voorbereiding opdracht 1
- 11.30u – 12.15u: terugschakelen naar Teams
- Overlopen opdracht cursisten
- Wil de hoogbegaafde leerling zelf presteren?
- 12.15u – 13.15u: middagpauze
- 13.15u – 14.30u: terugschakelen naar Teams presentatie met Powerpoint
- Valkuilen in het benutten van potentieel
- Onderwijsinterventies sterke en hoogbegaafde leerlingen
- 14.30u – 15.15u: koffiepauze en individuele voorbereiding opdracht 2
- 15.15u – 16.30u: terugschakelen naar Teams presentatie met Powerpoint
- Bespreken individuele opdracht
- Materialen wiskunde
- Vragen deelnemers
- Gezamenlijke afsluiting
Doelstellingen
Leerkrachten:
- verwerven inzicht in wat het betekent hoogbegaafd te zijn;
- kunnen de differentiatie voor sterke leerlingen in de eigen klas concreet vorm geven en toepassen;
- begrijpen waarom hoogbegaafde leerlingen niet altijd de resultaten behalen die vaak worden verwacht;
- kunnen argumenteren waarom het nodig is een gedifferentieerde aanpak voor hoogbegaafde en sterke leerlingen op school te installeren en wat dit dan concreet inhoudt.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers lager onderwijs.
Begeleiding
Prof. dr. Tessa Kieboom, bestuurder Exentra vzw – expertisecentrum omtrent hoogbegaafdheid, doctor in het domein van de sociale wetenschappen – 20 jaar ervaring met hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen.
Praktisch
Cursuscode:
19/LAG/064BDeze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs.
Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 23 april 2020 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.