Je bent hier:
AI en beeld in de klas: breng verhalen tot leven! - live online nascholing
AI en beeld in de klas: breng verhalen tot leven! - live online nascholing
Geen enkele technologie brak zo snel door als (generatieve) artificiële intelligentie. Slimme algoritmes helpen leerlingen en leerkrachten bij het genereren van teksten en afbeeldingen. Over dat eerste zijn reeds volledige boeken geschreven, maar hoe pak je dat tweede luik aan in de klas? Tijdens deze sessie verken je de werking van generatieve AI en bouw je stapsgewijs aan je AI-geletterdheid. Je doet dit aan de hand van kant-en-klaar lesmateriaal en een verhalend lesproject waar leerlingen de oeroude Chimaera van Lycië tot leven brengen.
Programma
Tijdens deze nascholing werk je aan jouw AI-geletterdheid. Zo duik je eerst in de werking van generatieve AI-modellen. Heel handig als je een specifieke afbeelding wil maken, maar hoe werken deze tools eigenlijk? Daarna pas je deze kennis van machinaal leren en genereren toe op concreet lesmateriaal. Dit lesmateriaal werd ontwikkeld voor leerlingen vanaf het zesde leerjaar tot en met de tweede graad secundair onderwijs. Tenslotte bekijk je ook de minder aangename kanten van de technologie, zoals misinformatie, vooroordelen, cyberpesten en auteursrechten Want ook de keerzijde van deze technologie begrijpen maakt integraal deel uit van AI-geletterdheid.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing kan en ken je:
Kennis:
- AI-geletterdheid: je maakt kennis met AI-technologie die gericht is op beeldgeneratie;
- Instructies ontwerpen: je maakt kennis met een stappenplan en lesmateriaal om leerlingen te ondersteunen bij het uitwerken van hun eigen instructies of prompts;
- Tools: je maakt kennis met tools die instructies omzetten in afbeeldingen of afbeeldingen omzetten in bruikbare instructies;
- Kritische kijk: je kan je een mening vormen over vraagstukken en valkuilen bij het gebruik van deze technologie. Dit omvat vraagstukken zoals vooroordelen, cyberpesten, auteursrechtelijk beschermd materiaal …
Vaardigheden:
Professionele betrokkenheid:
- Kan je mogelijkheden en misbruiken van generatieve AI-technologie toelichten;
- Kan je basisprincipes van deze vorm van AI-technologie duiden. Deze principes omvatten gegevensverzameling, modeltraining en outputgeneratie.
Digitale bronnen en persoonsgegevens:
- Kan je duiden welke gegevens we liever niet meegeven met dit soort technologie;
- Kan je duiden hoe je wel kan verwijzen naar dit soort technologie in eigen werk.
Lesgeven en leren:
- Ben je je bewust van de vooroordelen die zich kunnen bevinden in de werking en/of output van AI-modellen;
- Kan je die bewustwording ook duiden in een klasgesprek.
Ondersteunen van lerenden en hun digitale competenties:
- Kan je aan leerlingen duiden dat de uitkomsten van AI-technologie telkens kritisch bekeken moeten worden;
- Kan je met leerlingen werken aan het versterken van hun AI-geletterdheid.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich op leerkrachten plastische opvoeding, beeldende kunsten of taalvakken uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en de derde graad van het lager onderwijs.
Verwachte voorkennis: deelnemers moeten basiscomputervaardigheden hebben en vertrouwd zijn met het werken met de browser.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen of als AI-onderzoeker duchtig aan het werk in een Gentse koffiebar. Daarnaast is hij ook auteur van het boek ‘AI in de klas – Praktische gids voor onderwijsprofessionals’. Ben je gefascineerd door programmeren of op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, AI-geletterdheid en computationeel denken? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!
www.robbewulgaert.be
Praktisch
Cursuscode:
25/OND/201ADigitaal lesmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 44 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Volg deze nascholing met een laptop met functionele webbrowser en toegang tot een Google-account. Je hebt toegang tot een webbrowser en een GPT-tool (Gemini, Microsoft CoPilot, ChatGPT van OpenAI of andere) nodig. Daarnaast maak je op voorhand een account aan op Huggingface. Controleer even met de lokale ICT-dienst of je effectief die toegang hebt en of je een account kan/mag aanmaken bij de dienst Huggingface.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 4 februari 2026 |
14:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.