Je bent hier:
AR en VR voor technische en praktijkgerichte vakken
AR en VR voor technische en praktijkgerichte vakken
Ben je als leerkracht in een technische of praktijkgerichte opleiding op zoek naar manieren om je lesmateriaal visueel sterker en interactiever te maken? Wil je de leerervaring van je leerlingen verrijken met technologie die écht een verschil maakt in de praktijk? Schrijf je dan in voor deze praktijkgerichte nascholing! We duiken in de wereld van Virtual en Augmented Reality met tools als ThingLink en Fectar en tonen je hoe je op een eenvoudige manier zelf 360°-beelden en 3D-modellen kan creëren en inzetten in jouw lessen. Transformeer je lesmateriaal en maak van leren een boeiende en interactieve ervaring.
Programma
Deze nascholing biedt een praktische en hands-on benadering om met immersieve technologie aan de slag te gaan in technische en praktijkvakken.
Korte introductie
- Wat zijn Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR)?
- Praktische voorbeelden en toepassingen in technische leeromgevingen.
Aan de slag met 360°-beelden en ThingLink
- Hoe maak je zelf eenvoudig een 360°-opname van een machine, atelier of praktijkopstelling?
- We gebruiken ThingLink om deze 360°-beelden interactief te maken door hotspots, instructies, video's en links toe te voegen.
Augmented Reality met 3D-modellen
- Hoe kan je zelf een 3D-model maken met een iPad of smartphone?
- We zetten dit 3D-model om naar een Augmented Reality-toepassing met Fectar, zodat studenten het model in hun eigen omgeving kunnen bekijken en bestuderen.
De nadruk ligt op een praktische, hands-on aanpak. Na een korte theoretische inleiding ga je zelf aan de slag met de aangeboden tools op je eigen toestel.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je de basisprincipes van Virtual en Augmented Reality en zie je de meerwaarde ervan in voor technische en praktijkvakken;
- kan je zelfstandig een 360°-opname maken en deze verrijken tot een interactieve leerervaring met ThingLink;
- kan je een eenvoudig 3D-model creëren en dit publiceren als een Augmented Reality-toepassing via Fectar;
- beschik je over de nodige vaardigheden om deze technologieën in te zetten om complexe (technische) leerstof op een visuele en interactieve manier aan te bieden;
- ben je in staat om de betrokkenheid en het inzicht van je leerlingen te verhogen door het gebruik van immersieve leermiddelen.
Doelgroep
Deze nascholing is bedoeld voor leerkrachten van technische en praktische vakken, technisch adviseur-coördinatoren (TAC's) en ICT-coördinatoren in het secundair en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Joachim Gregoor is een onderzoeker bij het expertisecentrum PXL Zorginnovatie. Hij heeft een passie voor elektronisch leren binnen de zorgsector en heeft gewerkt aan projecten zoals Healthline, dat zich richt op het gebruik van didactische video’s en elektronische leervormen in de zorg. Zijn werk draagt bij aan de verbetering van zorg door middel van innovatieve leermethoden.
Praktisch
Cursuscode:
25/OND/183ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop met Google Chrome
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 26 maart 2026 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.