Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Zorg   Beoordelen en feedback bij schrijven: hoe pak je dat aan?

Beoordelen en feedback bij schrijven: hoe pak je dat aan?

Feedback is een van de krachtigste middelen om de schrijfprestaties van leerlingen te verbeteren. Maar het kost ook veel tijd en er wordt door leerlingen lang niet altijd iets mee gedaan. Sterker nog, als de feedback enkel bestaat uit het geven van een voldoende of onvoldoende dan kan het leerlingen zelfs demotiveren. In deze nascholing leer je aan de hand van wetenschappelijk onderzoek en concrete praktijkvoorbeelden hoe je feedback beter kunt laten aansluiten op de behoeften van individuele leerlingen. We bespreken hierbij het belang van kwaliteitsvolle beoordelingen en hoe je feedback succesvol kunt integreren in het schrijfonderwijs. Denk hierbij aan het geven van procesgerichte feedback, het stimuleren van peer feedback, leerlingen laten praten over elkaars teksten en het (samen) reviseren van teksten.

Programma

In deze nascholing zoomen we in op verschillende facetten van het geven van effectieve feedback in het schrijfonderwijs. Je leert de meest recente ontdekkingen in het onderzoek naar feedback bij schrijven en ervaart hoe je deze wetenschappelijke inzichten kunt toepassen in je eigen schrijfonderwijs. Zo oefen je aan de hand van voorbeeldteksten en zelf meegebrachte leerlingteksten het beoordelen van tekstkwaliteit en het geven van doeltreffende feedback. Ook ontwikkel je samen met collega’s een lesidee voor schrijven waarbij feedback op een krachtige manier wordt ingezet en leerlingen ook echt met de feedback aan de slag gaan. Hiermee kun je je eigen schrijfonderwijs een impuls geven.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • verschillende manieren van feedback onderscheiden en bepalen welke feedback je wanneer het beste kunt inzetten;
  • de kwaliteit van geschreven leerlingteksten goed en doeltreffend beoordelen;
  • de inhoud en vorm van feedback afstemmen op de individuele behoeften van leerlingen;
  • schrijflessen geven waarbij feedback op een betekenisvolle en effectieve manier wordt ingezet;
  • leerlingen stimuleren om feedback op elkaars teksten te geven;
  • leerlingen ondersteunen bij het verwerken van feedback.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs 2de graad (vanaf 4de lj.) + 3de graad en zorgcoördinatoren.

Begeleiding

Renske Bouwer is Universitair Docent Onderwijswetenschappen en doet onderzoek naar effectief schrijfonderwijs in het lager, secundair en hoger onderwijs. Ze is gepromoveerd op Tekster, een bewezen effectieve lesmethode voor het leren schrijven van leerlingen in de bovenbouw van het lager onderwijs. Verder deed ze postdoc. onderzoek aan de UAntwerpen naar het comparatief beoordelen van schrijfproducten.

Praktisch

Cursuscode: 20/LAG/087A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep, broodjes) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Twee leerlingteksten + schrijfopdracht & beoordeling.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Twee leerlingteksten (een goede en een slechte tekst) met bijbehorende schrijfopdracht en, indien beschikbaar, een beoordelingsinstrument met toelichting op de beoordeling. Deze materialen worden gebruikt tijdens de nascholing.
Stuur deze materialen uiterlijk een week van tevoren op via e-mail: renske.bouwer@vu.nl

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 5 februari 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen