Je bent hier:
Bouwpakket voor een ADHD-vriendelijke school
Bouwpakket voor een ADHD-vriendelijke school
Jongeren met ADHD stellen vaak moeilijk hanteerbaar gedrag. De gedragssturing is sterk afhankelijk van de manier waarop de omgeving de zorg voor de jongere aanbiedt en structureert. Scholen worden in die zin uitgedaagd om binnen de eigen context een goed gestructureerd begeleidings- of zorgaanbod te ontwikkelen en te implementeren.
Programma
Tijdens deze nascholing wordt een soort van doe-het-zelf bouwpakket aangeboden dat onderwijsprofessionals uitdaagt om binnen de eigen schoolcontext een passend zorgbeleid te gaan uitbouwen. Er worden geen kant en klare oplossingen geboden, maar wel een aantal fundamentele bouwmaterialen aangekaart die scholen goed op weg kunnen zetten. Via een mix van reflecties, wetenschappelijke bevindingen en praktische tips kan het bouwpakket leiden tot de ontwikkeling van een gepersonaliseerd en wetenschappelijk ondersteund zorgbeleid binnen de eigen school.
De focus ligt vooral op het ontwikkelen van een schooleigen visie, missie en engagement naar zorg toe, op het opbouwen van een leerlingendossier, het bedachtzaam inzetten van kennis, de communicatie tussen interne en externe zorgpartners en op ondersteuningsvormen die ertoe kunnen bijdragen dat de zorg voor ADHD een gedeelde zorg is. Er wordt ruimte voorzien voor reflectie en debat.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je reflecteren op het eigen zorgbeleid in het kader van ADHD;
- kan je de verworven inzichten inzetten om de ondersteuning op jouw school uit te bouwen;
- kan je een schooleigen visie, missie en engagement ontwikkelen die bijdraagt aan het optimaal ondersteunen van leerlingen met ADHD;
- kan je samenwerken met interne en externe zorgpartners om leerlingen met ADHD te begeleiden.
Doelgroep
Zorgcoördinatoren, directieleden, leerlingenbegeleiders secundair onderwijs. Voor deze sessie wordt een goede voorkennis van ADHD verwacht.
Begeleiding
Tom Govaers is vormingsmedewerker op centrum ZitStil, maar daarnaast is hij ook leerkracht in hart en nieren. Naast ADHD is hij ook gespecialiseerd in klasdifferentiatie, groepsvorming, zelfsturing en motivatie van kinderen, jongeren en leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
23/LZG/050ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 8 november 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.