Burn-out en chronische stress herkennen en aanpakken bij leerlingen s.o. - AFGELAST
In onze gedigitaliseerde, prestatiegerichte maatschappij komen steeds meer mensen mentaal in de problemen omwille van chronische stress. De burn-outepidemie nam nog nooit zulke astronomische proporties aan als de afgelopen jaren. Hoewel aanvankelijk vooral werkgerelateerd over een burn-out werd gesproken, blijken nu ook een aanzienlijk aantal leerlingen hiermee te kampen, vaak miskend, en gecamoufleerd door angsten, agressie, ongepast gedrag of leerproblemen. Het is heel belangrijk dat leerlingbegeleiders, leerkrachten en anderen die met deze jongeren omgaan tijdig signalen herkennen en kunnen ondersteunen, begeleiden of doorverwijzen. Tijdens deze cursus leggen we dan ook de focus op wat er nodig is voor een correcte, gezonde werking van het brein en ligt de klemtoon op preventie.
Programma
- Chronische stress en burn-out: definitie, feiten en cijfers.
- De werking van ons brein en hoe kennis hieromtrent en toepassen van die kennis ons mentaal in evenwicht houdt.
- Signalen leren herkennen en interpreteren.
- Ondersteunen, begeleiden of doorverwijzen.
- Preventieve tips voor mentale rust bij leerlingen.
- Wat kunnen leerlingenbegeleiders en leerkrachten doen om chronische stress bij leerlingen te beperken.
Doelstellingen
- Je kan signalen van chronische stress en burn-out bij je leerlingen tijdig herkennen en detecteren.
- Je krijgt meer inzicht in het functioneren van ons brein en hoe we hier zorg voor kunnen dragen, zodat we veerkrachtig blijven.
- Je hebt zicht op preventieve en praktische maatregelen om toe te passen in je klas en school om chronische stress en burn-out bij leerlingen te beperken.
Doelgroep
Leerlingbegeleiders, leerkrachten, ondersteuners, CLB-medewerkers secundair onderwijs die begaan zijn met het emotioneel welbevinden van hun leerlingen, die signalen van chronische stress en burn-out willen leren herkennen, maar vooral die hiermee preventief aan de slag willen. Deze cursus is ook interessant voor leerkrachten en zorgbegeleiders van de derde graad van het lager onderwijs.
Begeleiding
Griet Beirinckx, licentiaat in de psychologie, sinds 1997 tewerkgesteld als schoolpsycholoog in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Geeft tevens advies en individuele begeleidingen aan kinderen, jongeren en volwassenen met betrekking tot faalangst, stressbeheersing, hoogsensitiviteit en burn-out in eigen psychologenpraktijk SENSITIVA en werkt daarenboven als freelance loopbaancoach met de loopbaancheques van de VDAB.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.