Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Zorg / Socio-emotionele begeleiding   Burn-out en chronische stress herkennen en aanpakken bij leerlingen s.o.

Burn-out en chronische stress herkennen en aanpakken bij leerlingen s.o.

In onze gedigitaliseerde, prestatiegerichte maatschappij komen steeds meer mensen mentaal in de problemen omwille van chronische stress. De burn-outepidemie nam nog nooit zulke astronomische proporties aan als de afgelopen jaren. Hoewel aanvankelijk vooral werkgerelateerd over een burn-out werd gesproken, blijken nu ook een aanzienlijk aantal leerlingen hiermee te kampen, vaak miskend, en gecamoufleerd door angsten, agressie, ongepast gedrag of leerproblemen. Het is heel belangrijk dat leerlingbegeleiders, leerkrachten en anderen die met deze jongeren omgaan tijdig signalen herkennen en kunnen ondersteunen, begeleiden of doorverwijzen. Tijdens deze cursus leggen we dan ook de focus op wat er nodig is voor een correcte, gezonde werking van het brein en ligt de klemtoon op preventie.

Programma

  • Chronische stress en burn-out: definitie, feiten en cijfers.
  • De werking van ons brein en hoe kennis hieromtrent en toepassen van die kennis ons mentaal in evenwicht houdt.
  • Signalen leren herkennen en interpreteren.
  • Ondersteunen, begeleiden of doorverwijzen.
  • Preventieve tips voor mentale rust bij leerlingen.
  • Wat kunnen leerlingenbegeleiders en leerkrachten doen om chronische stress bij leerlingen te beperken.

Doelstellingen

  • Je kan signalen van chronische stress en burn-out bij je leerlingen tijdig herkennen en detecteren.
  • Je krijgt meer inzicht in het functioneren van ons brein en hoe we hier zorg voor kunnen dragen, zodat we veerkrachtig blijven.
  • Je hebt zicht op preventieve en praktische maatregelen om toe te passen in je klas en school om chronische stress en burn-out bij leerlingen te beperken.

Doelgroep

Leerlingbegeleiders, leerkrachten, ondersteuners, CLB-medewerkers secundair onderwijs die begaan zijn met het emotioneel welbevinden van hun leerlingen, die signalen van chronische stress en burn-out willen leren herkennen, maar vooral die hiermee preventief aan de slag willen. Deze cursus is ook interessant voor leerkrachten en zorgbegeleiders van de derde graad van het lager onderwijs.

Begeleiding

Griet Beirinckx, licentiaat in de psychologie, sinds 1997 tewerkgesteld als schoolpsycholoog in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding. Geeft tevens advies en individuele begeleidingen aan kinderen, jongeren en volwassenen met betrekking tot faalangst, stressbeheersing, hoogsensitiviteit en burn-out in eigen psychologenpraktijk SENSITIVA en werkt daarenboven als freelance loopbaancoach met de loopbaancheques van de VDAB.

Praktisch

Cursuscode: 20/SEB/007A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 27 april 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen