Je bent hier:
Computationeel denken? Aan de slag met Scratch!
Computationeel denken? Aan de slag met Scratch!
Is computationeel denken onbekend terrein voor jou en wil je hier in jouw les mee aan de slag gaan? Deze nascholing vormt het antwoord! Je maakt kennis met motiverende en onderbouwde offline oefeningen en online programmeeropdrachten in Scratch. Na deze nascholing zijn de begrippen sequentie, lussen, controlestructuur en debugging zo klaar als een klontje voor jou en kan je leerlingen optimaal begeleiden tijdens programmeeropdrachten.
Programma
Je gaat tijdens deze nascholing stapsgewijs aan de slag met programmeerconcepten: je maakt telkens kennis met een concept en oefent dit vervolgens in. Je oefent telkens aan de hand van een offline opdracht gevolgd door een online oefening in Scratch. Door de wisselwerking tussen online en offline opdrachten én de stapsgewijze opbouw beheers je de basisconcepten van programmeren tegen het einde van de nascholingsdag. Door die concrete ervaring, de uitwisseling met andere deelnemers en de talrijke pedagogisch-didactische suggesties kan je jouw leerlingen optimaal begeleiden bij hun kennismaking met computationeel denken. Je kan op die manier beter inspelen op vragen en onverwachte uitdagingen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben via verschillende soorten online en offline opdrachten inzicht in de principes van computationeel denken;
- benoemen de basisprincipes van computationeel denken;
- gebruiken de grafische programmeertaal Scratch tijdens concrete toepassingen;
- beantwoorden de meest voorkomende vragen en uitdagingen van leerlingen tijdens het programmeren.
Doelgroep
Deze nascholing focust op leerkrachten van de eerste graad secundair onderwijs. Voorkennis is niet noodzakelijk om deel te nemen. De nadruk ligt op het inoefenen van programmeeroefeningen in Scratch onder begeleiding van coaches die je live bijstaan.
Wil je je nog meer verdiepen in hoe je deze inhoud concreet binnen je vak kan integreren, dan kan je de nascholing ‘Computationeel denken? Haalbaar in elk vak!’ volgen.
Begeleiding
Morgane Kruglanski en Elisa David zijn reeds bij de opstart van codingacademie vzw CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks aanleert aan 6 500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF nu vertalen naar het onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
21/OND/123ADigitale syllabus en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en lader.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 19 oktober 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.