Je bent hier:
Crisismanagement en crisiscommunicatie: een praktische gids - via afstandsonderwijs
Crisismanagement en crisiscommunicatie: een praktische gids - via afstandsonderwijs
Als je school geconfronteerd wordt met ernstige incidenten en schokkende gebeurtenissen ben je hier zelden voldoende op voorbereid. Je noodplan en de jaarlijkse evacuatieoefening(en) bieden je een zekere houvast, maar volstaan meestal niet om de organisatorische en communicatieve uitdagingen die op je afkomen tijdens en na een crisis met voldoende vertrouwen te kunnen aanpakken. Tijdens de training zoomen we in op de werking van een schoolcrisisteam, de afstemming met de hulpdiensten en de communicatie met alle stakeholders.
Programma
Dagdeel 1: In het eerste dagdeel duiken we a.d.h.v. van sprekende praktijkvoorbeelden in het organisatorische en het begrippenkader. Je maakt kennis met de (hulp)diensten, verschillende soorten crisissituaties, hun specifieke uitdagingen en mogelijke aanpak en verkent de communicatieve kansen, beperkingen en bedreigingen.
- Wat is een crisis?
- Hoe kan je een school(crisis)team samenstellen?
- Hoe kan je oefenen?
- Hoe bouw je een crisisondersteuningsnetwerk uit?
- Op welke diensten kan je desgevallend terugvallen?
- Welke tools kunnen je crisisteam helpen om op korte tijd, soms met erg weinig gevalideerde informatie en rekening houdend met de middelen die je op dat moment (slechts ) hebt, de noodzakelijke soms cruciale beslissingen te nemen?
- Hoe krijg je in kaart hoeveel leerlingen en/of leerkrachten er (rechtstreeks) betrokken zijn, welke zorg moet je school zelf bieden en wie kan je daarbij helpen?
- In welke mate is de schoolwerking ontwricht en hoe snel kan je terug een quasi normaal lesverloop garanderen?
- Hoe organiseer je de (na)zorg?
- Waarmee houden we rekening in onze (crisis)communicatie?
- Wie moeten we, in welke volgorde, allemaal verwittigen en hoe gaan we om met de vele vragen van leerlingen, ouders, leerkrachten, pers… die op ons afkomen?
- Hoe organiseren we de communicatieflow met de verschillende doelgroepen?
Dagdeel 2: Je gaat in kleinere crisisteams aan de slag met de kennis en de tools uit dagdeel 1. A.d.h.v. verschillende crisisscenario’s oefen je het omgaan met (tijds)druk, de nood tot afstemming, de verwachtingen van leerlingen, ouders, pers…
Doelstellingen
Deelnemers kennen:
- de werking van de hulp- en ondersteunende diensten bij een crisis op school, de opbouw van de noodplanning en het principe van opschaling;
- de afstemmingsmogelijkheden met de ondersteunende diensten;
- het belang van tijdige en correcte communicatie.
De deelnemers kunnen:
- a.d.h.v. de instrumenten en hun noodplan de schoolwerking, zorg en nazorg accuraat organiseren;
- per doelgroep gericht kiezen voor de aangewezen communicatieinstrumenten;
- per doelgroep kiezen voor de aangewezen communicatie(strategie) en bijhorende boodschappen.
Doelgroep
Directies, middenkader, preventieadviseurs, clb-medewerkers.
Begeleiding
Luc Claessens is gewezen coördinator veilige scholen bij Onderwijsnetwerk Antwerpen. Hij traint schoolteams in het omgaan met crisissituaties in samenwerking met de dienst noodplanning, de rampencoördinator en de dienst communicatie van de Antwerpse politie.
Praktisch
Cursuscode:
19/DR/217ADeze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Aanvang 9u15
Kort kennismaken
Toelichting met powerpoint: begrippenkader, enkele modellen en instrumenten van aanpak met korte individuele opdrachten. Timing 2X30’ met pauze en uiteraard mogelijkheid tot vraag en antwoord
Einde + 10u30 PPT beschikbaar op platform
Opnieuw starten om 11u00
Van theorie naar praktijk. Toelichting over oefenen en toepassen van modellen en aanpak in 2 geleide praktijkoefeningen / 1 voor basis / 1 voor secundair = deelnemers bepalen hun aanpak en communicatie en geven enerzijds aan hoe ze reageren op de crisissituatie die zich in ‘real time’ ontwikkelt. We bespreken wie we consulteren en waarom / wie we op welke wijze willen bereiken en wat we telkens van de beoogde groep verwachten ( hulp- en interventiediensten / ouders / leerlingen / personeel / pers / buurtbewoners / … Deze aanpak vormt de voorbereiding op de individuele oefeningen van de namiddag. Presentatie wordt gedeeld tijdens de uiteenzetting
11u45 -12u00 => verdelen van de individuele oefeningen voor de namiddag. Elke deelnemer krijgt een eigen oefening met een specifieke rol aangepast aan de eigen rol op school en een 2de rol.
Scenario en de nodige werkdocumenten worden naar de deelnemers gestuurd.
13u00-14u00 zelf aan de slag: deelnemers gaan individueel aan de slag met hun eigen scenario en hun rollen. Lesgever blijft beschikbaar voor vragen. Dit deel kan eventueel ook verlaat worden
14u00-15u00: overlopen en nabespreken van de scenario’s.
Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 5 mei 2020 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.