Je bent hier:
De brug naar het hoger onderwijs: hoe begeleid ik mijn leerlingen bij hun studiekeuze?
De brug naar het hoger onderwijs: hoe begeleid ik mijn leerlingen bij hun studiekeuze?
"Wat zal ik volgend jaar studeren?" Dat is een van de belangrijkste vragen waarmee leerlingen in het zesde (en zevende) jaar secundair onderwijs worden geconfronteerd. Jongeren begeleiden in die toch wel erg gewichtige keuze is niet evident, maar wel cruciaal. Deze dag wil onderwijsprofessionals versterken in de studiekeuzebegeleiding richting het hoger onderwijs.
In de voormiddag lichten we toe hoe het hogeronderwijslandschap er uitziet. Vervolgens gaan we dieper in op hoe je als school dit studiekeuzeproces op een kwaliteitsvolle manier kan aanpakken. Na de lunchpauze ontwikkel je een effectieve studiekeuzetijdlijn, verdiep je je in de ijkingstoetsen en krijg je inspiratie over hoe studiekeuzebegeleiding praktisch vorm kan krijgen door een praktijkvoorbeeld te verkennen.
Programma
09.15 - 10.15 uur: Het hoger onderwijs vandaag - Anne-Lynn Biernaux
In deze sessie krijg je een beeld van hoe het hoger onderwijs er anno 2025 uitziet en worden o.a. de bijkomende toelatingsvoorwaarden kort gekaderd. Je krijgt uitleg over studiepunten en leerkrediet en over de zogenaamde ‘harde knip’. We staan ook even stil bij het studiegeld en over de begeleiding van de studenten.
10.15 - 10.30 uur: koffiepauze
10.30 - 12.00 uur: Hoe het studiekeuzeproces richting hoger onderwijs op mijn school aanpakken? - Sabine Dillen/Aicha Lannoo
Tijdens deze sessie leer je niet alleen de verschillende fases van het studiekeuzeproces kennen, maar ontdek je eveneens welke activiteiten en tools je kan inzetten om dit proces te begeleiden. Je bekijkt wat de verschillen tussen de beschikbare instrumenten zijn en in welke fase van het studiekeuzeproces je ze best inzet. Ook hoe je een studiekeuzetraject op school kan implementeren komt aan bod.
12.00 - 13.00 uur: middagpauze
13:00 - 13.45 uur: Ontwikkel een effectieve studiekeuzetijdlijn – Sabine Dillen/Aicha Lannoo
In deze workshop stel je een voorbeeldtijdlijn op met studiekeuzeactiviteiten die afgestemd zijn op de behoeften van jouw leerlingen.
13.45 - 15.00 uur: Kijk eens in de spiegel met ijkingstoetsen - Bart Tambuyzer
Wil je graag een overzicht van de bestaande ijkingstoetsen en wil je het doel van deze toetsen beter begrijpen? Wil je graven in de inhoud van de ijkingstoetsen en hoe je deze kan gebruiken in je lessen? Zou je de ijkingstoetsen willen inpassen in het keuzemakingsproces voor leerlingen die de sprong naar het hoger onderwijs zullen maken? Tijdens deze sessie krijg je een antwoord op die vragen. Je maakt kennis met een ijkingstoets (inhoudelijk), de scoring en de interpretatie van de score. Dit gebeurt aan de hand van een ijkingstoets uit vorige edities. De ijkingstoets als instrument in het keuzemakingsproces wordt uitgediept.
15.00 - 15.15 uur: koffiepauze
15.15 - 16.15 uur: Studiekeuzebegeleiding in de derde graad in de praktijk - Charlotte Vanhollebeke
Doelstellingen
Na het volgen van deze dag:
- heb je inzicht in hoe het hogeronderwijslandschap er momenteel uitziet;
- kan je de fases van het studiekeuzeproces onderscheiden;
- weet je hoe je studiekeuzebegeleiding kan implementeren in het schoolbeleid;
- weet je hoe je specifieke problemen bij het maken van een studiekeuze oplossingsgericht kan aanpakken.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders en leerkrachten derde graad secundair onderwijs, klasleerkrachten zesde en zevende jaar secundair, vertrouwensleerkrachten, leerzorgcoaches, directies, CLB-medewerkers, ondersteuners en andere geïnteresseerden
Begeleiding
- Anne-Lynn Biernaux (master in de bewegingswetenschappen en in General Management) is stafmedewerker aan de Universiteit Antwerpen en medewerker van StudyChat. Zij geeft in hoofdzaak informatie over ‘verder studeren’ aan studiekiezers.
- Sabine Dillen is van opleiding leerkracht aardrijkskunde en geschiedenis. Ze werkte als leerkracht in verschillende scholen in het Antwerpse. Sinds 2019 is ze coördinator van StudyChat (AUHA).
- Aicha Lannoo werkt sinds 1 september 2023 als projectmedewerker studiekeuze voor kandidaat-studenten met een leefloon en op het StudyChat project (AUHA).
- Bart Tambuyzer is monitor chemie en onderwijscoördinator in- en doorstroom met focus op ondersteuning chemie bij eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Antwerpen.
- Charlotte Vanhollebeke is klinisch psycholoog van opleiding en als onderwijsprofessional aan de slag in een OV4 type 9 werking. Dit in een inclusieve context van een reguliere secundaire school. Ze heeft ervaring als auticoach en staat zelf voor de klas als leerkracht.
Praktisch
Cursuscode:
25/LZG/058ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 5 november 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.