Je bent hier:
De nieuwe eindtermen evalueren binnen humane wetenschappen en maatschappij- en welzijnswetenschappen: hoe begin ik eraan?
De nieuwe eindtermen evalueren binnen humane wetenschappen en maatschappij- en welzijnswetenschappen: hoe begin ik eraan?
Wil je de huidige modernisering en de bijhorende terminologie verder doorgronden? Vraag je je af of je met jouw evaluatie de nieuwe eindtermen voldoende bereikt? Deze nascholing dompelt je onder in de nieuwe eindtermen sociologie en psychologie binnen de humane wetenschappen en mens- en welzijnswetenschappen. Je krijgt concrete handvaten aangereikt om de nieuwe eindtermen gericht te evalueren en je ontwerpt je eigen evaluatievormen gericht op de nieuwe eindtermen.
Programma
Eerst analyseren we de nieuwe eindtermen van de tweede graad voor sociologie en psychologie en een blikken we vooruit naar de eindtermen van de derde graad. Vervolgens bespreken we het theoretische kader rond evaluatie, vertrekkend vanuit de samenhang tussen de verschillende beheersingsniveaus van Bloom en een aantal praktijkvoorbeelden. Tenslotte ga je zelf aan de slag en ontwikkel je zelfgekozen evaluatievormen gericht op de nieuwe eindtermen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je een grondige kennis van de nieuwe eindtermen en leerplannen, specifiek voor sociologie en psychologie binnen humane wetenschappen en mens- en welzijnswetenschappen;
- definieer je wat een kwaliteitsvolle evaluatie inhoudt;
- ontwerp je kwaliteitsvolle evaluatievormen gericht op de nieuwe eindtermen.
Doelgroep
Leerkrachten Sociologie en Psychologie van de tweede graad secundair onderwijs binnen humane wetenschappen en mens- en welzijnswetenschappen.
Leerkrachten Gedrags- en Cultuurwetenschappen van de derde graad die geïnteresseerd zijn in de opbouw van de nieuwe eindtermen/leerplannen tweede graad.
De nascholing kan ook interessant zijn voor leerkrachten van aanverwante vakken binnen de richtingen humane wetenschappen en mens- en welzijnswetenschappen.
Begeleiding
Nelis Frijters is leerkracht Sociologie/Psychologie binnen HW en MWW en coördineert de implementatie van de modernisering hiervan binnen zijn school. Daarnaast werkte hij de voorbije jaren als pedagogisch begeleider en als docent in de lerarenopleiding.
Praktisch
Cursuscode:
23/MW/009ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen laptop/tablet
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 13 oktober 2023 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.