Je bent hier:
De proactieve cirkel als motor voor positieve relaties in de klas en op school
De proactieve cirkel als motor voor positieve relaties in de klas en op school
“No significant learning can occur without a significant relationship” - James Corner
Maar hoe kunnen we preventief inzetten op verbondenheid met elkaar? Hoe zorgen we ervoor dat ook stille leerlingen een stem krijgen en kunnen worden gehoord door anderen? Hoe laten we een klas groeien naar een groep? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren leren van elkaar? Hoe kunnen we gevoelige en moeilijkere thema’s bespreken in een veilig klimaat?
De proactieve pijler is de meest belangrijke pijler om te komen tot een verbindend en herstelgericht schoolklimaat. De proactieve cirkel is een waardevol instrument om te werken aan positieve relaties in de klas en op school.
Programma
Tijdens de voormiddag focussen we op het belang van aandacht voor positieve relaties en verbondenheid op de school. Tevens maken we de link met de psychologische ontwikkeling van kinderen/jongeren en kaderen we het proactief werken ook binnen het herstelgericht werken. We gaan op zoek naar hoe onze communicatie vaak gelinkt is aan behoeften en gevoelens.
In de namiddag gaan we aan de slag met het inoefenen van de methodiek van de proactieve cirkel.
Naast theorie en het scheppen van een aantal kaders, zal deze dag vooral in het teken staan van ervaringsgericht leren, interactie, delen en doen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen inzicht in het proactief werken en het belang van inzetten op relaties en verbondenheid;
- kunnen het proactief werken plaatsen in een ruimer kader van verbindend en herstelgericht werken en binnen de psychologische ontwikkeling van kinderen/jongeren;
- oefenen de methodiek van de proactieve cirkel en energizers/mixers en kunnen dit nadien onmiddellijk inzetten in de schoolpraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten, klasleraars en leerlingenbegeleiding s.o.
Begeleiding
Rutger Verhoeven, hulpverlener PrOS - CGG De Pont, voormalig opvoerder en prefect TSO/BSO-school te Mechelen.
Praktisch
Cursuscode:
19/SEB/068ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Op het programma van deze nascholing staat op regelmatige basis een energizer of een korte (bewegings)oefening. Hiervoor is sportieve kledij niet meteen noodzakelijk, maar raden wij aan om comfortabele kledij en schoeisel aan te doen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 28 januari 2020 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.