De wereld in mijn klas: een praktijkverhaal over lesgeven aan anderstalige nieuwkomers
De toestroom van anderstalige nieuwkomers heeft een grote impact op ons onderwijs. Zit je ook met vragen hoe je het beste uit deze kinderen naar boven kunt halen? Wil je inzicht krijgen in het vergroten van onderwijskansen en zie je ook dat goed onderwijs de integratie in onze maatschappij mogelijk kan maken? Dit is geen evidente situatie vermits we met twee grote stromingen te maken hebben binnen het onderwijs: de leerlingen met langere migratieachtergrond en de anderstalige nieuwkomer van de laatste jaren. Vind je ook bij deze doelgroepen niet de juiste handleiding? Heb je geen handvaten om te starten? Mis je leermiddelen? Zie je weinig vorderingen bij de leerlingen? Kom dan kijken en luisteren naar een leerkracht met migratieachtergrond die nu vanuit haar eigen ervaring lesgeeft aan anderstalige nieuwkomers.
Programma
Tijdens deze nascholing verruim je je blik door mee te kijken door de bril van een allochtone leerkracht, verwerf je inzicht in migratie en krijg je methodieken aangereikt om de onderwijskansen van anderstalige nieuwkomers te verhogen. Zo zie je in dat een specifieke aanpak vanaf de aanvang van de schoolloopbaan noodzakelijk is. Taalverwerving is daarbij ontzettend belangrijk. Goed onderwijs geven aan deze leerlingen houdt in dat jouw kijk, handelingen, didactiek en methodiek op hen afgestemd zijn. Hierbij is het belangrijk om te vertrekken vanuit een juiste niveaubepaling, de doelen voor ogen te houden en de nodige zorg te bieden om een goede doorstroming kleuter-lager-secundair te verzekeren. Onthaalbeleid en kennis van thuiscontexten spelen hierbij een belangrijke rol. Je krijgt een praktijkvoorbeeld over de werking van een ‘wereldklas’. Daarnaast is samen in dialoog gaan ook belangrijk; dat doe je via stellingen en teasers. Er is ook tijd om een gepast antwoord te vinden op de vragen van de deelnemers.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- denk je kritisch na over jouw handelen bij het begeleiden van anderstalige kinderen;
- verwerf je inzicht in migratie en anderstalige nieuwkomers binnen het onderwijs;
- pak je de instroom van anderstalige kinderen in de wereldklas en integratietrajecten anders aan;
- zet je taalverwerving in de klas en in zorguren doelgericht in;
- som je de voordelen op wanneer je inzet op een degelijk(e) onthaalbeleid/ouderbetrokkenheid en huiswerkbegeleiding.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs.
Iedereen die meer inzicht wil krijgen in de aanpak van anderstalige nieuwkomers binnen het onderwijs.
Begeleiding
Ayse Cetin is ‘leerkracht anderstalige nieuwkomer’ in de eerste lagere school in Vlaanderen die van start ging met een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. Verder is ze buddy bij het begeleiden van gezinnen (ouderbetrokkenheid), geeft ze demolessen en rondleidingen over onthaalonderwijs voor leerkrachten, CLB-medewerkers en pedagogische begeleidingsdiensten. Ze vertegenwoordigt etnisch culturele minderheden in het LOP, is taalcoach in de stad Sint-Niklaas voor taalkampen studenten Odisee en actief in de werkgroep ‘Kleuterparticipatie/kansen voor kinderen’.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/097ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Een specifieke vraag of stelling meebrengen die je wil bespreken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in deze nascholingen:
'Inclusief onderwijs haalbaar maken: hoe breng je dat in de praktijk?'
'Hoe blijf je graag en goed lesgeven in een grootstad?
'Kleuterinclusie: een positief prakijkverhaal over uitdagingen en kansen'
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.