De zorgcoördinator, probleemoplosser of coach? (herhaling 1) - via afstandsonderwijs
Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je onder het kopje Praktisch.
Ben jij als zorgcoördinator ook die pedagogische duizendpoot op school? Verwachten je collega’s dat je voor elk probleem een oplossing bedenkt? Of ga je samen op zoek naar uitzicht?
Ben je als directie, beleidsondersteuner of zorgcoördinator op zoek naar de juiste invulling van de taak van de zorgcoördinator?
Programma
Vertrekkend vanuit het geïntegreerde zorgbeleid en het belang van de directie en zorgco in dat zorgbeleid lijnen we de positie van de zorgcoördinator af en bekijken we hoe ver de opdracht en draagkracht reiken en waar de grenzen liggen.
We verkennen inzichten en vaardigheden om het zorgbeleid op school te versterken. We gaan daarbij het M-decreet niet uit de weg. Met alle deelnemers reflecteren we samen op de eigen opdracht om expertise op te doen en te delen met elkaar.
Doelstellingen
Deelnemers:
- kunnen verduidelijken wat een geïntegreerd zorgbeleid inhoudt en welke rol elke participant (leerkracht, directie, zorgco) daarin speelt;
- weten dat de rol van de zorgco hoofdzakelijk de klasleraar ondersteunen en coachen is om die leraar zo sterker te maken op de klasvloer;
- kunnen hun takenpakket op school-, klas- en kindniveau omschrijven en naar tijdsverdeling optimaal invullen;
- kunnen met tools de zorgwerking op de eigen school evalueren.
Doelgroep
Directie, beleidsondersteuners en zorgcoördinatoren uit het kleuter- en lager onderwijs.
Begeleiding
Ivan Van Gucht is leerkracht lager onderwijs. Hij heeft jarenlang ervaring als klasleerkracht, als zorgleerkracht en zorgcoördinator in de kleuter- en lagere school. Hij bouwde vanuit het ervaringsgericht werken, zorgbrede werkvormen uit tot een vaste waarde binnen zijn eigen klaspraktijk. Vanuit deze expertise is hij vormingsmedewerker rond verschillende thema's voor het lager onderwijs.
Hij was actief binnen de 'bachelor-na-bacheloropleiding zorgverbreding en remediërend leren' en was daar gastdocent rond zorgbrede werkvormen. Verder is hij ook auteur van "Zorgideeën", de "Rekenkalender" en "CEGOpracticum motiverend en participerend onderwijs".
Praktisch
Cursuscode:
19/BAS/026BDeze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs.
Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
De les begint met een plenair gedeelte van een 40-tal minuten. Daarna gaan de deelnemers zelfstandig aan de slag met opdrachten. Zij kunnen het komende uur steeds contact opnemen (via chat) met de lesgever. Daarna wordt er opnieuw een plenaire sessie voorzien.
Na een (korte) middagpauze gaat de lesgever opnieuw aan de slag met de deelnemers via chat en een afrondend plenair gedeelte.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 21 april 2020 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.