Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Zelfzorg   Duaal leren: maatwerk in de klas

Duaal leren: maatwerk in de klas

In deze nascholing formuleren we oplossingen en antwoorden op de uitdagingen die duaal leren met zich mee brengt in de klas. Wat betekent het voor jouw lessen als het leren doorgaat op de werkplek? Hoe ga je om met de diversiteit die duaal leren binnenbrengt in de klas?

Programma

Sessie 1: Flexibele leertrajecten ook in de klas

Leerlingen in duaal leren brengen eigen werkervaring en leervragen binnen in de klas. Op de werkplek leren en trainen ze competenties die vervolgens in de klas niet meer aan bod moeten komen. Tegelijk komen ze naar school om aan hun ‘pijnpunten’ te werken. Het leren wordt maatwerk. Hoe kan ik met die diversiteit aan de slag in mijn lessen, ook in combinatie met reguliere leerlingen? Hoe bied ik een antwoord op de leervragen van duale leerlingen? Wat doe ik met leerlingen die slechts maar tijdens 4 lesuren aanwezig zijn, terwijl de rest van de klas 6u per week mijn vak volgt?

Sessie 2: Gedeelde verantwoordelijkheid

In duaal leren delen de school en de werkplek de verantwoordelijkheid voor het leren van de duale leerling. Hoe krijg ik, als leraar, informatie vanop de werkplek en hoe informeer ik de werkplek? Hoe zetten we samen het leertraject van de leerling uit? Hoe kunnen we samen met de mentor, de leerling evalueren? Hoe communiceer ik met de mentor over de leerling?

Sessie 3: Eigenaarschap

Of nog steeds gedeelde verantwoordelijkheid aangezien we een duale leerling zelf verantwoordelijk achten voor hun leren. Van een duale leerling verwachten we een hoge mate van zelfsturing en eigenaarschap. We gaan uit van leer- en werkbereidheid bij de leerling en willen dat ze leerkansen grijpen. Hoe kan ik (duale) leerlingen leren om eigenaarschap op te nemen? Welke opportuniteiten zijn er om leerlingen zelfstandiger en meer zelfgestuurd te laten werken? Hoe kan ik het leren ondersteunen vanop afstand?

Doelstellingen

  • Flexibele(re) leertrajecten voor duale leerlingen opzetten.
  • Binnenklasdifferentiatie toepassen in de eigen lessen.
  • Een kwaliteitsvol evaluatiemiddel uitwerken dat zowel door de mentor als door de leerkracht gebruikt kan worden.
  • Effectief communiceren met de mentor in functie van het leerproces van de leerling.
  • Onderwijsleeractiviteiten bijsturen zodat het eigenaarschap van de leerling aangesproken wordt.

Doelgroep

Deze nascholing is uitgewerkt voor alle leerkrachten s.o. (en hun directies) die lesgeven aan duale leerlingen.

Begeleiding

Charlotte Arnou gaf jaren les in het bso, korte tijd in het CLW en aan okan-lln. Sinds kort werkt ze als lerarenopleider en Schoolmaker. Onderwijs en groeikansen creëren voor jongeren die als 'moeilijk' gepercipieerd worden, is de rode draad in Charlotte haar loopbaan.

Praktisch

Cursuscode: 19/OND/089A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 032652973, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 maart 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen