Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Zorg / Socio-emotionele begeleiding   Een zoektocht naar een digitale balans en mediawijs internetgebruik bij leerlingen s.o.

Een zoektocht naar een digitale balans en mediawijs internetgebruik bij leerlingen s.o.

Het bezit van een smartphone, de toegang tot sociale media en een groter wordende on- en offlinewereld vol interessante contacten kan jongeren wel al eens doen wankelen. Soms lijkt dit een tsunami van indrukken en ervaringen met zich mee te brengen en lijken leerlingen zich te ‘verliezen’ in deze online wereld. Met deze sessie willen we leerkrachten (en leerlingenbegeleiders) handvatten aanreiken om rond digitale balans aan de slag te gaan.

Programma

We bieden je een kader, cruciale informatie en tools aan rond digitale balans. Hiermee kan je als professional aan de slag gaan en deze ‘doorvertalen’ naar je eigen praktijk.

  • We nemen je mee in enkele basiskaders in verband met digitale balans en mediawijsheid.
  • Hoe kunnen we als leerkrachten en leerlingenbegeleiders met leerlingen aan de slag gaan omtrent digitale balans? We zoeken samen aan de hand van oefeningen hoe dit te vertalen naar de praktijk.
  • Hoe werken we met ouders samen rond mediawijsheid en digitale balans?
  • We staan stil bij het belang van een schoolbrede aanpak.

Deze sessie is een afwisseling van een lezing met interactieve momenten en oefeningen.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen het basiskader en bezitten de cruciale informatie in verband met digitale balans en mediawijsheid;
  • kunnen als leerkracht en leerlingenbegeleider rond deze thema’s aan de slag gaan;
  • kunnen op basis van enkele inspirerende oefeningen en voorbeelden deze thema’s vertalen naar de praktijk;
  • kennen enkele belangrijke principes omtrent ouderparticipatie in verband met mediawijsheid en digitale balans en kunnen hiermee aan de slag gaan.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingbegeleiders en directies secundair onderwijs die aan de slag willen gaan met het thema digitale balans.

Begeleiding

Tom Vandries (°1985) is pedagoog en gepassioneerd door het kruispunt van opvoeding en technologie. Hij wisselt graag met ouders, leerkrachten en professionals hierover uit. Hij is o.a. actief als lesgever en onderzoeker op de hogeschool UC Leuven-Limburg.

Praktisch

Cursuscode: 20/SEB/085A

Beperkt aantal deelnemers. Syllabus en drank inbegrepen.


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 8 oktober 2020 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen