Je bent hier:
Feedback in de klas: verborgen leerkansen
Feedback in de klas: verborgen leerkansen
Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbeterwerk hebt?
Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?
Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd?
Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen. Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak.
Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.
Programma
Dag 1
Ontdek vijf kenmerken voor effectieve feedback, telkens met concrete keuzes en praktische werkvormen:
- Heldere kwaliteitsverwachtingen via actief werken met voorbeelden en gesprek over kwaliteit
- Feedback als gesprek
- Feedback als startpunt
- Feedback op taak, proces en zelfsturing
- Leerlingen als feedbackgevers en -zoekers
De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.
Dag 2
Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen
Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Is het haalbaar voor jou en je leerlingen? Werkt wat we besproken hebben ook echt?
We staan na een opfrissing van de belangrijkste inzichten uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.
Deel 2: Ruimte voor verbreding en verdieping
Samen met de andere deelnemers kies je een focus uit meerdere mogelijke thema’s, afhankelijk van de noden die er zijn. Bijvoorbeeld:
- Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk?
- Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken?
- Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?
Suggestie: feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.
Doelstellingen
- Deelnemers kunnen benoemen welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
- Deelnemers onderzoeken kritisch hun eigen feedbackpraktijk.
- Deelnemers passen het kader van effectieve feedback toe in de eigen (les)praktijk. Het effect op het leren van de leerlingen staat centraal.
Doelgroep
Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair onderwijs, hoger onderwijs en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Zijn specialisaties zijn feedback, toetsing, praktijkonderzoek en coachingsvaardigheden. Hij was tot juni 2017 leraar in het s.o. en praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
21/OND/066ACursusmateriaal en lunch inbegrepen. Als syllabus ontvang je het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk. Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee!
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 18 februari 2022 |
09:30u |
16:30u |
|
maandag 23 mei 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.