Je bent hier:
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school
Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk op jouw school
Evalueren blijft wellicht één van de meest complexe thema’s in onderwijs. Omdat het leren van leerlingen het ultieme doel is van elke onderwijspraktijk, is net het oordelen over de leervorderingen en leerprestaties van leerlingen geen sinecure. Evaluatie als begin- en eindpunt opnemen in het didactisch proces van waaruit je je onderwijsactiviteiten om het leren van leerlingen te stimuleren en te ondersteunen opzet, vormt de essentie van formatief handelen. Tijdens deze tweedaagse vorming kijk je wat inzetten op een formatieve lespraktijk concreet betekent. Je krijgt inzicht in het belang van het verduidelijken en delen van leerdoelen, het zichtbaar maken van leerresultaten, het geven van feedback en het activeren van leerlingen als leerbron voor elkaar en als eigenaar van het eigen leerproces.
Programma
Dezelfde taal spreken en dezelfde invulling geven aan begrippen in het kader van formatief handelen is van groot belang om binnen jouw klas en school tot een daadwerkelijke verandering te komen. De focus ligt op begripsverheldering binnen het grote geheel van evalueren. Daarna zoom je in op de relatie tussen leren, onderwijzen en evalueren. Je bekijkt wat het ontwerpen van een formatieve lespraktijk inhoudt en maakt kennis met de vijf sporen waarmee elke school en leraar vorm kan geven aan formatief handelen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je meer inzicht in de relatie tussen onderwijzen, leren, presteren en evalueren;
- ken je het verschil tussen formatief en summatief evalueren;
- ken je de vijf kernstrategieën waarmee elke school en leerkracht vorm kan geven aan formatieve evaluatie;
- vertaal je die vijf sporen in concrete didactische klaspraktijken;
- weet je hoe je een formatieve lespraktijk ontwerpt;
- zie je het verband tussen leren en een autonomie-ondersteunende relatie met je leerlingen;
- ken je manieren om die relatie vorm te geven.
Doelgroep
Leerkrachten, coördinatoren, beleidsmedewerkers en (adjunct-)directeurs uit het secundair onderwijs.
Wij raden aan dat minstens één leerkracht met een directielid of coördinator deze tweedaagse samen volgt.
Begeleiding
Jan Gilté is master Germaanse filologie en was actief in het onderwijs als leerkracht, leerlingenbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd. Vandaag is hij nog steeds intens met onderwijs en communicatie bezig als nascholer, coach, bemiddelaar en LEIF-consulent.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
25/OND/182ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 29 januari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 5 februari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Goed om te weten
Wil je als taalleerkracht een lespraktijk volgens deze principes ontwerpen, kijk dan zeker ook even naar volgende nascholing: Formatief handelen: evalueren als start- en eindpunt van de onderwijspraktijk in jouw taalles.
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.