Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Talen / Italiaans   Groeigericht lesgeven, een opstap naar groei en ontplooiing binnen de Moderne Vreemde talen: hoe kan mijn feedback renderen in de les?

Groeigericht lesgeven, een opstap naar groei en ontplooiing binnen de Moderne Vreemde talen: hoe kan mijn feedback renderen in de les?

Zuinig met punten en gul met woorden; wat ontbreekt er nog in jouw toolbox om leerlingen met je feedback aan de slag te laten gaan?

Programma

In deze cursus bekijken we een feedbackmodel van Hattie en Timperley (Hattie & Timperley, 2007) waarbij we maximale kansen willen aanreiken om bij te leren aan de hand van woordelijke feedback. Het aangereikte model telt 3 vragen die de leerlingen in staat zullen stellen zelf werkpunten en groeigerichte taken te formuleren. Feedback kan enkel renderen voor zowel leerling als leerkracht indien de situatie voldoende ruimte en tijd biedt voor het bijsturen na de feedback. We bekijken van dichtbij welke werkvormen en welke organisatie van de lespraktijk vereisten zijn om leerlingen eigenaar van hun leren te maken.

Doelstellingen

  • De deelnemers verwerven inzicht in het feedbackmodel van Hattie & Timperley.
  • De deelnemers gaan in dialoog over hanteerbare werkvormen om leren en feedback zichtbaar te maken.
  • De deelnemers werken werkvormen uit en nemen huidige praktijken onder de loep met als doel leerlingen meer eigenaar van hun leren te maken.

Doelgroep

De sessie richt zich tot leraren MVT met vooral voorbeelden uit de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs. Ook leerkrachten van de 1ste graad secundair onderwijs, van het volwassenenonderwijs en hoger onderwijs zijn welkom.

Begeleiding

Ann-Sophie Schouteden gaf Frans in het secundair onderwijs. Momenteel geeft ze les in het volwassenenonderwijs en binnen de lerarenopleiding van UCLL. Vanuit een voorliefde voor vreemde talen gaat ze op zoek naar een efficiënte en zinvolle manier om alle leerlingen te motiveren voor het leren van een nieuwe taal. De kerntaak van een leerkracht bestaat er volgens haar in om alle leerlingen uit de klas eigenaar te maken van hun leren. Via een groeigerichte aanpak wil ze de leerling een prominente rol geven in het groeiproces.

Praktisch

Cursuscode: 19/TAL/033A

Beperkt aantal deelnemers.

Drank en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop of tablet, eventueel praktijkvoorbeelden/lesvoorbereidingen waarbij men meer autonomie aan de leerling wil geven.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 maart 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen