Je bent hier:
Groepsdynamiek en klasmanagement: de klasgroep als leerinstrument
Groepsdynamiek en klasmanagement: de klasgroep als leerinstrument
Als leerkracht sta je niet voor een verzameling losse individuen. Leerlingen reageren voortdurend op elkaar en beïnvloeden elkaar. Ook jij als leerkracht maakt deel uit van dat systeem van beïnvloeding. Het functioneren van die hele groep is trouwens belangrijk voor het leren en de motivatie van de leerlingen in die groep.
Elke klasgroep is anders, maar toch niet helemaal: groepen evolueren doorheen algemeen geldende fasen. Voor jou als leerkracht is het belangrijk om meer te weten te komen over die fasen, over de verschillende groepsrollen en de rollen van de leerlingen zelf, over hoe je je werkvormen kan aanpassen in functie van de ontwikkeling van de groep... Een beter inzicht in groepsdynamiek stelt je ook in staat om de klas te managen vanuit een gepaste begeleidersstijl.
We koppelen een aanpak vanuit een brede basiszorg aan inzichten uit de groepsdynamiek. Stevig klasmanagement is hier aanvullend.
Programma
Dag 1:
- Kennismaking en verwachtingen;
- Behoeften van leerlingen, van een groep;
- Het zorgcontinuüm als kader;
- Inzicht in groepsontwikkelingsfasen, groepsrollen, positieve en negatieve groepen;
- Methodieken en werkvormen per groepsontwikkelingsfase, met speciale aandacht voor de start- en stopfase;
- Begeleidingsstijl in functie van de ontwikkeling van de groep;
- HUISWERK voor dag 2: analyse van een klasgroep.
Dag 2:
- Reflectie na dag 1;
- De vijf rollen van de leerkracht;
- Oplossingsgericht aan de slag met mijn klas (vanuit cases ingebracht door de deelnemers of trainer): 5 W's en H, 'tips en trics' vanuit interactie met deelnemers;
- Wat als het dreigt mis te lopen in de klasgroep? Aftasten van de mogelijkheden als begeleider.
Doelstellingen
Tijdens deze nascholing:
- vertrekken we vanuit een brede basiszorg voor alle leerlingen;
- krijg je een groepsdynamische bril aangereikt;
- leer je naar je klasgroepen te kijken in functie van het groepsproces én het moment in het schooljaar;
- ontdek en oefen je met werkvormen om het groepsproces te sturen en te begeleiden (ook als het dreigt mis te lopen);
- oefen je met gesprekstechnieken voor een krachtige begeleidersstijl;
- verfijn je je klasmanagement om een klasgroep positief te beïnvloeden;
- vertrek je vanuit de 5 rollen van de leerkracht om oplossingsgericht in je klas te staan.
Doelgroep
Leerkrachten (en hun mentoren) die zich willen verdiepen in hun groepsdynamische kijk en aanpak van de groep, en die zich willen verstevigen in hun rollen als leerkracht.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerkracht psychologie, ex-mentor, leerlingcoördinator, docent PG SEB, educatieve medewerker CNO.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
16/OND/021ASyllabus en dranken inbegrepen.
Optie: 2 warme maaltijden aan 9,10 euro/maaltijd
Jouw bijdrage: 199 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 10 maart 2017 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
dinsdag 21 maart 2017 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.003 |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.