Je bent hier:
Help, ex-OKAN-leerlingen op mijn school! Tips en tools om een stevig beleid op te zetten (herhaling 1) - live online nascholing
Help, ex-OKAN-leerlingen op mijn school! Tips en tools om een stevig beleid op te zetten (herhaling 1) - live online nascholing
Ex-OKAN leerlingen, taalzwakke leerlingen op school, in de klas… Steeds meer scholen komen ermee in aanraking en willen er een succes van maken. Daarom is het belangrijk om een stevig beleid op te zetten. In deze vorming gaan we voor een TO-TAALBELEID.
Vaak gaat het niet alleen om ‘taal’drempels, maar zijn er ook andere zoals culturele, religieuze of socio-economische drempels die beletten dat jongeren successen boeken. Wat zijn die knelpunten precies? Waarover struikelen leerlingen? Hoe merk ik dat? Hoe meet ik de taalwinst? Welke aanzetten zijn nodig op school? Hoe krijg ik iedereen mee in die visie? Wat werkt en wat werkt niet? Hoe gaan we concreet in de klas aan de slag? Zijn er tips en tools? Vele vragen die we overzichtelijk gaan bundelen en behandelen. We geven zo veel mogelijk aanzetten voor de eigen context mee.
Tot slot formuleren we tien tips voor het ‘talig’ werken met deze doelgroep en tien tips voor werken in diversiteit in elke school.
Programma
In deze vorming bekijken we wat de maatregelen zijn die scholen kunnen nemen en welke acties belangrijk zijn voor de klascontext. We werken met een centrale powerpoint. Vervolgens gaan we via interactieve oefeningen eerst de drempels verkennen. Per drempel geven we aanzetten tot implementatie.
De begeleider geeft telkens tips en tricks, biedt materialen aan om in te kijken en geeft een overzicht van interessante websites die kunnen ingezet worden. De cursisten leren van elkaar via uitwisseling.
Het gehele leerproces bundelen we in een overzichtelijk kader via een specifiek werkblad.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen een totaalbeleid opzetten i.v.m. ex-OKAN-leerlingen op school;
- kennen diverse maatregelen die men kan nemen;
- kunnen werken met de diverse tips en tools die worden aangeboden;
- kunnen materialen terugvinden en kunnen inschatten welke materialen voor welke doelgroep kunnen ingezet worden.
Doelgroep
Directies, leerlingenbegeleiders secundaire scholen en leraren diverse vakken secundair onderwijs.
Begeleiding
Lieve Lenaerts is teamtrekker van DoorElkaar, een centrum dat zich bezighoudt met meertaligheid en interculturaliteit in het onderwijs en hulpverlening. Lieve was zelf tien jaar lang coördinator van een OKAN-school.
Praktisch
Cursuscode:
20/LZG/032BDeze nascholing vindt plaats via afstandsonderwijs aan een aangepaste prijs van € 60.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 24 november 2020 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs (Google Meet) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.