Je bent hier:
Het stille kind: (selectief) mutisme erkennen en helpen doorbreken
Het stille kind: (selectief) mutisme erkennen en helpen doorbreken
Wat doe je met een kleuter die helemaal niet spreekt en zich in stilte hult? In sommige gevallen stoten deze kinderen onbegrijpelijke klanken uit, soms maken ze zelfs helemaal geen geluid. Dan maken we ons zorgen over het welbevinden en de normale ontwikkeling van het kind. Helemaal onbegrijpelijk wordt het als het kind thuis of met vriendjes wel volop praat. Vanaf wanneer is selectief mutisme een probleem? Hoe win je het vertrouwen van de zwijgzame kleuter? En welke activiteiten en aanpakken zijn het meest aangewezen?
Programma
In de nascholing analyseren we filmpjes met kleuter-leerkrachtinteracties om ons de meest uitnodigende conversationele stijl eigen te maken.
We bekijken verschillende aanpakken om kinderen in de stille fase tot begrijpen en spreken te verleiden: inzetten op nog meer welbevinden en betrokkenheid, ingrepen op rijk taalaanbod met de ‘uitgebreide code’ en conversationele stijl, verhogen van de spreekkansen met betekenisonderhandeling, optimale feedback met modelling en uitbreiding, aanzetten tot hogere denkvaardigheden en effectief betrekken van de ouders.
De aanpak is geënt op bouwsteen 1 van de Taaltrajecten: Vertrek vanuit een meerlagig ondersteuningsmodel.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in bouwsteen 1 van een doeltreffend taalintegratietraject;
- identificeer je de stille kinderen die extra taalsteun nodig hebben en bied je hen een gepaste aanpak in een meerlagig ondersteuningsmodel aan;
- hanteer je verschillende aanpakken om kinderen in de stille fase tot begrijpen en spreken te verleiden;
- beslis je samen met het team op basis van observaties en hulpinstrumenten wanneer externe steun noodzakelijk is.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en directies uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs
Begeleiding
Jella Di Perna was lerares, lector aan de PXL en Arteveldehogeschool, vorser vakdidactiek Nederlands aan de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Gent, pedagogisch begeleider en schooldirecteur. Als nascholer talenbeleid heeft ze vooral expertise rond taalontwikkeling, taalvaardigheidsbevordering en talenbeleid in het kleuteronderwijs, basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
25/KLE/092ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 14 oktober 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.