Je bent hier:
Hoe met taalspelletjes (de taalvaardigheid van) taalzwakke leerlingen stimuleren? - live online nascholing
Hoe met taalspelletjes (de taalvaardigheid van) taalzwakke leerlingen stimuleren? - live online nascholing
Kinderen leren door te spelen. Ze leren taal door in interactie te treden. Hoe kunnen wij optimaal gebruik maken van spelletjes om kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling? Met taalspelletjes vinden kinderen, zelfs de zwakste of de minst taalvaardige, het leuk en fijn om aan het woord te komen en meer taal te ontdekken en te leren.
Programma
- Korte inleiding over hoe speelse taalactiviteiten inzetten om de taalvaardigheid van taalzwakke en anderstalige kinderen te stimuleren. Hoe speelse werkvormen inzetten om leuk te differentiëren?
- Interactief verkennen wij in groepjes verschillende speeltafels. Wij spelen met klassieke gezelschapsspelletjes zoals ganzenborden, memory ’s.... Wij proberen ook babbelspelen, zelf aangepaste draaispelen, verhalendobbelstenen op maat, beeldmateriaal, drama, liedjes en andere speelse werkvormen uit.
- De klassieke vaardigheden luisteren, spreken, lezen en schrijven en woordenschatverwerving komen bij onze verkenning duidelijk aan bod.
- We maken een keuze van concrete spelletjes voor de eigen (klas)praktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben een duidelijk overzicht van de mogelijke speelse taalactiviteiten die je kan inbouwen in de lessen en hoe ze de taalvaardigheid van taalzwakke en/of anderstalige leerlingen stimuleren;
- hebben zicht op de spelen die worden ingezet om specifieke (taal)vaardigheden te bevorderen;
- verwerven inzichten en vaardigheden om speelse taalactiviteiten te zoeken of te bedenken en aan te passen aan het taalniveau van elk kind.
Doelgroep
Leerkrachten en zorgcoördinatoren lager onderwijs.
Begeleiding
Marie-Claude Gevaert geeft sinds meer dan 15 jaar vormingen en trainingen aan leerkrachten en studenten lerarenopleiding over thema’s zoals taal, taalspelletjes, meertaligheid en interculturele competentie. Sinds 12 jaar geeft ze vormingen op het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas.
Daarvoor werkte ze gedurende 25 jaar met vluchtelingen en anderstalige nieuwkomers en coördineerde de taalondersteuning van nieuwkomers. Bovendien werkte ze mee aan de ondersteuning van buitengewoon onderwijs in ontwikkelingsprojecten.
Praktisch
Cursuscode:
20/LAG/071ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Beperkt aantal deelnemers. Digitale syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 5 februari 2021 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.