Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Communicatiemanagement   Hoe voer je een anti-pestbeleid in een grote, diverse secundaire school?

Hoe voer je een anti-pestbeleid in een grote, diverse secundaire school?

Er bestaat heel wat educatief materiaal, praktijkvoorbeelden en werkvormen om in een lagere school te werken rond pestpreventie. Dit is niet altijd even makkelijk implementeerbaar in de context van een secundaire school. Deze nascholing geeft je een praktijkvoorbeeld van hoe je bij +12-jarigen ervoor kan zorgen dat pestgedrag minder voorkomt.

Programma

Je krijgt het inspirerende verhaal van een grote, superdiverse secundaire school die in 2019 de ‘Pesten, dat kan niet prijs’ kreeg van vzw Tumult. Je hoort wat de succesfactoren zijn in het anti-pestbeleid en je krijgt handvaten om hiermee aan de slag te gaan in je eigen school.

Om concreet verdere stappen te kunnen zetten in je eigen schoolcontext, is het aangeraden om met minimum twee collega’s van dezelfde school te komen. Er wordt namelijk tijd voorzien om te kunnen overleggen over hoe de genoemde succesfactoren kunnen omgezet worden in concrete acties die je kan implementeren in je eigen school.

Doelstellingen

  • Je leert nadenken vanuit beleidskeuzes over concrete acties die je anti-pestbeleid op school mee vorm kunnen geven.
  • Je leert vanuit het herstelgericht en oplossingsgerichte denkkader naar pestcasussen te kijken.
  • Je krijgt inspiratie om in je eigen school actiever in te zetten op een verbindend schoolklimaat.
  • Je leert wat er nodig is om in je school ook effectief krachtig te kunnen inspelen op pestproblemen.
  • Je gaat buiten met enkele concrete voornemens en stappen die je wil zetten binnen je eigen school om te werken rond pestpreventie en omgaan met pesten.

Doelgroep

Leraren en leerlingenbegeleiders s.o.

Het is aangeraden om met minimum twee collega’s van dezelfde school te komen: als leraar ben je soms betrokken bij het oplossen van pestsituaties. Als leerlingbegeleider heb je hierrond al kennis opgedaan, maar merk je dat je vaak nog zoekende bent qua aanpak of bots je op bepaalde grenzen. Het is interessant om als leraar of leerlingbegeleider samen te komen met iemand van het middenkader of directie van je school, die betrokken is bij de socio-emotionele leerlingbegeleiding.

Begeleiding

Liesbet Sourbron is een klinisch psycholoog. Ze is ook leraar TSO-BSO, leerlingbegeleider, zorgcoördinator en HERGO-moderator (herstelgericht groepsoverleg).

Praktisch

Cursuscode: 19/SEB/073A

Beperkt aantal deelnemers. Syllabus en drank inbegrepen.


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 032652973, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 5 mei 2020 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Deze cursus is volzet.
Inschrijven op wachtlijst

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen