Je bent hier:
Kinetiek en thermodynamica in het dagelijkse leven
Kinetiek en thermodynamica in het dagelijkse leven
Kinetiek en thermodynamica worden (al te) vaak gezien als een beetje saaie begrippen die vooral nuttig en belangrijk zijn voor de kwantitatieve behandeling van “echte” chemische reacties. Bovendien worden kinetiek en thermodynamica vaak beschouwd als twee verschillende werelden.
In deze nascholing bekijken we op intuïtieve basis een aantal voorbeelden uit het dagelijkse leven waaruit het belang en het nut van deze deze begrippen blijkt. Aan de hand hiervan zal ook duidelijk worden dat beide begrippen nauw met elkaar verweven zijn.
Programma
In deze nascholing worden voorbeelden gehanteerd om een aantal belangrijke aspecten van kinetiek en thermodynamica te duiden.
- Inleiding: wat is kinetiek? wat is thermodynamica? Het verschil tussen een potlood en een diamant.
- Temperatuur en warmte: Over koelkasten en andere warmtepompen.
- Zeg niet zomaar “energie”: Over warmte, energie en spontaniteit van chemische processen.
- Spontaan maar o zo traag: ammoniaksynthese (Haber-Bosch proces)
- Alles kan sneller: de autokatalysator.
Bij de bespreking van deze voorbeelden komen (minstens) volgende aspecten/concepten aan bod:
Kinetiek:
- snelheidsbepalende stap
- activatie-energie
- invloed van temperatuur op de reactiesnelheid
Thermodynamica:
- het verschil tussen “temperatuur” en “warmte”
- evenwichtsreactie vs. aflopende reactie
- invloed van temperatuur, druk en concentratie op de ligging van het chemische evenwicht
- endotherme en exotherme; en endergonische en exergonische processen
Doelstellingen
De leerkrachten kunnen:
- hun leerlingen voorbeelden geven waaròm thermodynamica en kinetiek (en bij uitbreiding chemie in het algemeen) nuttig én interessant zijn;
- aan de hand van deze voorbeelden belangrijke concepten uitleggen zoals activatie-energie en chemisch evenwicht.
Deze nascholing heeft concreet betrekking op eindtermen C15, C16 en C17 uit de 3e graad aso voor de Natuurwetenschappen. Door de aard van het onderwerp komen ook begrippen aan bod uit de eindtermen Fysica, zoals inwendige energie, warmte, arbeid, behoud van energie, enz.
(http://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/derde-graad/aso/vakgebonden/natuurwetenschappen/eindtermen.htm)
Doelgroep
Leraren chemie 2e en 3e graad secundair onderwijs.
Begeleiding
Erik Neyts, Hoofddocent Chemie Universiteit Antwerpen
Praktisch
Cursuscode:
17/CHE/011ADrank en syllabus inbegrepen.
Kijk steeds op uw herinneringsmail een week voor aanvang naar het definitieve lokaal!
Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 7 maart 2018 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.