Je bent hier:
LaTeX voor leerkrachten - Deel 2: Toepassingen voor onderwijs
LaTeX voor leerkrachten - Deel 2: Toepassingen voor onderwijs
Digitalisering en efficiëntie spelen een steeds grotere rol in het onderwijs. Het is dan ook belangrijk dat leerkrachten de juiste tools leren kennen om hun lesmateriaal naar een hoger niveau te tillen. Kun je al met LaTeX werken, maar ben je nog niet vertrouwd met de documentklassen exam en beamer? Tijdens deze nascholing maak je kennis met enkele concrete toepassingen van LaTeX voor het onderwijs en leer je hoe je lesmateriaal nog efficiënter en professioneler kunt opmaken.
Programma
De documentklasse article is wellicht de meest gebruikte binnen LaTeX en zal je al vertrouwd in de oren klinken. In deze nascholing begeleiden we je stap voor stap bij het gebruik van drie andere, krachtige documentklassen die bijzonder nuttig zijn voor het onderwijs.
Eerst leer je werken met de documentklasse exam, waarmee je vlot toetsen kunt opstellen. Vervolgens maak je kennis met beamer voor het opstellen van slides en tot slot gebruik je book om grotere documenten zoals cursusteksten te structureren. Aan het einde van de nascholing bieden we een introductie tot TikZ, een veelzijdig LaTeX-pakket waarmee je rechtstreeks figuren kunt tekenen en functies kunt plotten.
Elk nieuw onderwerp wordt eerst gedemonstreerd, waarna je zelf aan de slag gaat met korte opdrachten. Hierbij werk je aan het nabouwen van reeds bestaande toetsen en slides zodat je meteen vertrouwd raakt met de praktische toepassingen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- stel je toetsen op met de documentklasse exam:
- je maakt verschillende types vragen aan;
- je stelt de puntenwaarde van elke vraag in;
- je laat automatisch een puntentabel genereren van een volledige toets;
- je genereert een verbetersleutel van een volledige toets;
- je voorziet antwoordstroken bij elke vraag.
- stel je slides op met de documentklasse beamer:
- je maakt verschillende types slides aan;
- je gebruikt effecten op de slides;
- je stelt globale thema’s in voor de slides.
- stel je cursusteksten op met de documentklasse book;
- maak je kaders aan met het tcolorbox-pakket;
- definieer je nieuwe genummerde omgevingen met het tcolorbox-pakket;
- gebruik je Tikz en PGFPlots om figuren en grafieken te construeren;
Doelgroep
Deze nascholing is bedoeld voor wiskunde- en wetenschapsleerkrachten uit alle jaren van het secundair onderwijs.
De volgende voorkennis wordt verwacht:
- je kan basis LaTeX-syntax gebruiken om een LaTeX-document van de documentklasse article op te stellen;
- je kan wiskunde weergeven, ingesloten in een tekstregel of in een aparte formuleregel;
- je kan opsommingen en nummeringen maken in een LaTeX-document;
- je kan afbeeldingen toevoegen in een LaTeX-document;
- je kan genummerde omgevingen definiëren met het pakket amsthm;
Voor leerkrachten die reeds de nascholing ‘LaTeX voor leerkrachten - Deel 1: Beginners’ volgden, komt deze voorkennis overeen met de leerstof uit de eerste vier hoofdstukken van het zelfstudiepakket ‘LaTeX voor leerkrachten’.
Begeleiding
Thomas Peeters leerde tijdens zijn bacheloropleiding wiskunde werken met LaTeX. Al snel was hij overtuigd van de kracht van deze tekstverwerker en gebruikte hij LaTeX voor alle documenten die hij opstelde. In het kader van zijn masterproef voor de educatieve master wiskunde voerde hij een ontwerponderzoek uit met als doel een zelfstudiepakket voor LaTeX te ontwikkelen en te verfijnen.
Stijn Symens is lesgever wiskunde aan de wetenschapsrichtingen van de Universiteit Antwerpen en reeds vele jaren jurylid van de Vlaamse Wiskunde Olympiade.
Praktisch
Cursuscode:
25/WIS/085ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng een toets en een reeks slides mee die je eerder opstelde (eventueel met een andere tekstverwerker zoals Microsoft Word). Idealiter bevat dit wiskundige uitdrukkingen. Je kunt dit materiaal gebruiken tijdens de kleine opdrachten.
Deze nascholing gaat door in een computerlokaal. Het is dus niet noodzakelijk om je eigen laptop mee te brengen. Op de aanwezige computers kun je werken met Overleaf en TeXmaker.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 3 december 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger, Groenenborgerlaan 171, 2020 Antwerpen, gebouw Z, lokaal 422 |
Goed om te weten
Voor deze nascholing is een basiskennis LaTeX vereist, je kan eerst deelnemen aan de nascholing ‘LaTeX voor leerkrachten (Deel 1: Beginners)’.
Indien je reeds deelnam aan deze nascholing: neem de rest van hoofdstuk 1, 2, 3 en 4 door uit het zelfstudiepakket ‘LaTeX voor leerkrachten’.
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.