Zoek een nascholing
Je bent hier:   Maak energie-omzettingen bruikbaar! - onderzoeksopdrachten fysica/STEM voor 2de en 3de graad, met verticale opbouw vanuit de 1ste graad

Maak energie-omzettingen bruikbaar! - onderzoeksopdrachten fysica/STEM voor 2de en 3de graad, met verticale opbouw vanuit de 1ste graad

We willen onderzoekvaardigheden trainen op een goed doordachte manier.
Door geschikte keuze van onderzoeksopdrachten, met een verticale opbouw van 1ste naar 3de graad, leveren wij als leraren ook een zinvolle bijdrage aan maatschappelijke toekomstige evoluties naar meer duurzaamheid in energie- en materialengebruik.

Programma

  • Energie-omzettingen en warmteleer vormen een belangrijk deel van de fysicalessen 2de graad.
    In de 3de graad wordt meer gefocust op bekomen en efficiënt gebruiken van elektrische energie.
    Essentieel voor deze nascholing is hoe we op school een zinvolle verticale leerlijn i.v.m. energie en energieomzettingen kunnen uitbouwen.
  • De lesgevers geven eerst bondig zicht op didactische aanpak voor een correcte introductie van het concept ‘energie’ in de 1ste graad.
  • De deelnemers gaan aan de slag met leerlingenopdrachten voor 4de, 5de en 6de jaar en krijgen heel wat lesmateriaal en praktische raadgevingen. Zo kunnen zij nadien op school een keuze maken van welke opdrachten zij in welke graad willen aanbieden.
  • Voor de 3de graad bieden we enkele fysica-onderzoeksonderwerpen met technologische toepassingen en uitdagingen waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
  • Door projectmatig gestuurd onderzoekend leren af te wisselen met verrassende demo’s en wat info over recente evoluties wordt het mogelijk om bij de klassieke fysica-leerstof ook de technologische onderzoekscomponent te integreren.
    Zo krijgen we STEM-accenten in onze fysica-projecten zonder dat er noodzakelijkerwijze op school expliciete STEM-richtingen hoeven te bestaan in 2de en 3de graad.

Doelstellingen

 De deelnemers zijn in staat om:

  • leerlingen projectmatig belangrijke onderzoeks- en ook presentatievaardigheden te laten verwerven;
  • een coherente verticale opbouw van 1ste tot 3de graad te realiseren i.v.m. energie-omzettingen;
  • deze opbouw ook horizontaal uit te breiden naar lessen ecologie en chemie;
  • binnen hun fysicalessen te werken aan STEM-aspecten met een maatschappelijke dimensie;
  • bij hun leerlingen innovatief denken te stimuleren;
  • het voorafgaande te realiseren zonder veel extra tijdgebruik;
  • het totaalproject in de loop van de jaren te laten groeien.

Doelgroep

Leraren fysica 2de en 3de graad.

Begeleiding

Christel Balck, Dirk De Windt, Gie Giebens, Anke Van Averbeke en Rita Van Peteghem.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 19/FYS/028A

Beperkt aantal deelnemers!

Drank, syllabus en materiaal inbegrepen.


Jouw bijdrage: 125 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 2 oktober 2019 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
woensdag 9 oktober 2019 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger, Groenenborgerlaan 171, 2020 Antwerpen, Gebouw US, lokaal US.213


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen