Zoek een nascholing
Je bent hier:   Met speelleerboxen werken aan executieve functies

Met speelleerboxen werken aan executieve functies

Speelleerboxen bieden kleuters een speelse manier om zelfstandig te leren, waarbij ze uitgedaagd worden om hun vaardigheden te ontwikkelen. Door het spelenderwijs oefenen worden belangrijke executieve functies, zoals zelfregulatie, concentratie en probleemoplossend vermogen getriggerd en versterkt. Zo dragen speelleerboxen bij aan de brede ontwikkeling van jonge kinderen. In deze nascholing ga je zelf aan de slag met een speelleerbox en leer je hoe je zelf een speelleerbox kan samenstellen.

Programma

Een speelleerbox is een doos gevuld met 8 spelletjes/activiteiten, waarbij er telkens aandacht is voor zowel motorische vaardigheden, taal, wiskunde en ICT-vaardigheden. Elke box is ontworpen rond een specifiek thema en bevat een opdrachtkaart die de leerlingen duidelijk maakt wat er van hen verwacht wordt.

Na een korte inleiding en verduidelijking van het concept ga je zelf aan de slag met een speelleerbox. Aan de hand van een model zoek je uit welke executieve functies aan bod kwamen in de aangeboden speelleerbox.

Samen met de andere deelnemers verzamel je ideeën binnen een thema om een speelleerbox samen te stellen en werk je deze ideeën in groep uit.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • heb je inzicht in de structuur en de werking van de speelleerbox;
  • stel je zelf een speelleerbox samen voor de leeftijd van jouw kleuters/leerlingen;
  • weet je op welke manier je een speelleerbox kan aanbieden in jouw klas;
  • benoem je op welke manier de executieve functies versterkt worden door het aanbieden van speelleerboxen in de klas.

Doelgroep

Leerkrachten/studenten kleuteronderwijs, 1ste graad lager onderwijs en leerkrachten buitengewoon lager onderwijs.

Een basiskennis ICT is handig om zelf materiaal te maken voor een speelleerbox.

Begeleiding

Kristel Vandebroek heeft sinds 1995 ervaring in het onderwijs en mag zich bedenker en inspirator van speelleerboxen noemen. Momenteel is ze kleuterjuf bij de 5-jarige kleuters in Kleuterschool De Kleurdoos in Zonhoven. Ze nam deel aan internationaliseringsprojecten in Ierland (mei 2022) en in Estland (september 2022) in het kader van begrijpend lezen.

Praktisch

Cursuscode: 25/BAS/138A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 14 november 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)

Goed om te weten

Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Het gedrag van kinderen bekeken door een nieuwe bril: zelfsturing als doelstelling

Ondersteun de executieve functies van jouw leerlingen (lager onderwijs)

Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters met je EF-bril op (live online nascholing)

 



Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid