Meten en ruimte in de kleuterklas - via afstandsonderwijs
Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je onder het kopje Programma.
Activiteiten waarbij de kleuters actief gaan meten en leren rond ruimtelijk inzicht, zijn niet altijd even makkelijk te integreren in het thematisch werken van de kleuterschool.
In deze nascholing leer je hoe je ook bij minder evidente thema’s toch doelgericht kan werken rond meten en ruimte. Leren van elkaar en uitwisselen van ideeën staan centraal.
Programma
Het is niet eenvoudig om binnen elk thema voldoende wiskundige prikkels aan te bieden, en zeker niet rond meten en ruimte. In deze nascholing bespreken we kort de leerlijnen van zowel meten als ruimte en trachten we om zoveel mogelijk praktische voorbeelden te koppelen aan deze leerlijnen. Nadien gaan we verder in op rekenconflicten en hoe je met alledaags materiaal in je kleuterklas zo doelgericht mogelijk kunt werken aan meten en ruimte.
Verloop van de les:
12h50: Alle deelnemers loggen in.
13h: Gezamenlijke online start met kennismaking en afspraken.
Meten in de kleuterklas adhv presentatie, voorbeelden en video-materiaal.
Online quiz om informatie te verankeren.
14h30: Pauze
14h45: Ruimte & Meetkunde in de kleuterklas adhv presentatie, concrete voorbeelden en video-materiaal.
Individuele werktijd en -ruimte om de materialen (lesbrieven, materialen, artikels) op Teams te verkennen.
15h30: Gezamenlijke ruimte voor vragen.
Gedurende de namiddag zal een online interactieve presentatie via Teams plaatsvinden.
Daarvoor ontvangt de deelnemer ten laatste 20 april per mail een link.
Gedurende de hele presentatie is de docent online bereikbaar voor vragen, ondersteuningen en het delen van voorbeelden via Teams.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de leerlijnen rond meten aan hun collega's uitleggen;
- uitleggen welke deeldomeinen er zijn binnen ruimte en gepaste activiteiten van de leerlingen voorstellen;
- een rekenconflict verzinnen bij een aangereikte doelstelling;
- gebruik maken van logiblokken en lego om aan meten en ruimte in de kleuterklas te werken.
Doelgroep
Leerkrachten van eerste t.e.m. derde kleuterklas.
Begeleiding
Eva Dierickx heeft een Master in de Pedagogische Wetenschappen. Nu is ze lector, stage- en bachelorproefbegeleider bij de Artesis-Plantijn hogeschool.
Praktisch
Cursuscode:
19/KLE/034ADeze nascholing wordt aangeboden via afstandsonderwijs. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 21 april 2020 |
13:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.