Zoek een nascholing
Je bent hier:   Micro-credential Seminarie Vakkennis Wiskunde

Micro-credential Seminarie Vakkennis Wiskunde

Deze micro-credential biedt een uitgebreide, fundamentele benadering van de belangrijkste wiskundige concepten die nodig zijn voor een succesvolle carrière in het onderwijs. Het accent ligt op het begrijpen van de kernconcepten, in plaats van alleen maar de (computationele) technieken te beheersen. Dit vak biedt leerkrachten die reeds wiskunde geven in de derde graad van het secundair onderwijs de kans om hun vaardigheden aan te scherpen, hun kennis op te frissen en te verdiepen, zodat ze beter in staat zijn om wiskunde op een begrijpelijke en enthousiasmerende manier uit te leggen aan hun leerlingen.

Programma

De motivatie voor het aanbieden van theorie, oefeningen en het inoefenen van lesgeef-skills is de volgende:

  • De theoretische informatie zien we als een manier om hiaten op te vullen in de vakkennis, en als inspiratiebron voor leerkrachten die voor de onderzoekscomponent in het leerplan een werkje willen laten maken door hun leerlingen.
  • De keuze om oefeningen te laten maken is gebaseerd op de filosofie dat leerkrachten wiskunde in staat moeten zijn om alle oefeningen, en dan in het bijzonder de moeilijkste, op te lossen. De docenten zullen hierbij enkele voorbeeldopgaven uitwerken.
  • Het seminarie door de studenten biedt leerkrachten niet alleen een kans om hun lesgeef-skills in te oefenen, het is vooral ook een manier om te testen in welke mate studenten zelfstandig (al dan niet ongeziene) wiskundige onderwerpen te doorgronden, en die dan nauwgezet aan medestudenten uit te leggen. Op die manier komt elke student die dit vak volgt ook in contact met een brede waaier aan topics. De nadruk zal o.a. gelegd worden op de nauwkeurigheid in notatie en formulering, alsook het gebruik van krijt en bord.

De lessen vinden plaats in zowel het eerste als tweede semester op woensdag om 16.00 uur. De eerste les is op 27/09/2023.

Doelstellingen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

  1. De deelnemer kan de theoretische informatie die wordt gegeven door de docenten verwerken en bewijzen reproduceren. De deelnemer kan mondeling deze theorie toelichten.
  2. De deelnemer is in staat om de moeilijkste opgaven die voorkomen in handboeken wiskunde voor het secundair onderwijs op te lossen en kan de oplossingsmethode toelichten.
  3. De deelnemer kan zelfstandig een wiskundig onderwerp verwerken, en er dan een les over geven aan mededeelnemers.
  4. De deelnemer kan binnen een gegeven topic oefeningen verzinnen, op het niveau van leerlingen.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde in de derde graad doorstroomfinaliteit van het secundair onderwijs of personen die minstens een voldoende geachte bekwaamheid hebben en de overstap naar het onderwijs willen maken.

Begeleiding

David Eelbode, hoofddocent Departement Wiskunde UAntwerpen en Stijn Symens, onderwijscoördinator Departement Wiskunde UAntwerpen.

Praktisch

Cursuscode: 24/MC/001A

Studiepunten: 6 (60 contacturen, telkens op woensdag van 16 tot 18 uur)
Onderwijstaal: Nederlands
Locatie: Campus Middelheim, Middelheimlaan 1, 2020 Wilrijk - Gebouw G, lokaal 017

Deelnemers van de micro-credential sluiten aan bij de groep reguliere studenten.
De organisatie van dit vak zal gebeuren volgens een vast stramien (zie hieronder), dat dan wordt herhaald voor 4 modules (die overeenkomen met wat in de leerplannen voor het aso kan worden gevonden):

  1. Analyse
  2. Meetkunde
  3. Lineaire algebra (incl. complexe getallen)
  4. Kansrekenen, statistiek en combinatoriek

Het stramien ziet er als volgt uit: er komen telkens 2 theorielessen (door de docenten, over een topic dat inhoudelijk aansluit bij de module maar wel nieuw is voor de studenten), 2 oefeningenlessen (waarin we uit de gangbare handboeken die in het secundair onderwijs gebruikt worden de moeilijkste en meest uitdagende opgaven halen) en 2 lessen waarin de studenten zelf aan het werk gaan door individueel aan bord een les te geven (ook over een onderwerp dat inhoudelijk aansluit bij de module, en waarvoor we inspiratie halen uit de leerplannen).

Contactmomenten:

  • Hoorcolleges
  • Oefeningensessies
  • Seminarie/werkcollege

Eigen werk: Oefeningen

Opdrachten: Individueel

Begeleide zelfstudie (eventueel met responsiecollege)
Portfolio

Evaluatie en certificaat

Examen: schriftelijk met mondelinge toelichting
Permanente evaluatie: opdrachten
Andere evaluatievormen: presentatie

Doorheen het jaar maken de studenten oefeningen en worden er presentaties gegeven (onderwerpen opgelegd door de docenten). Dit staat dan op respectievelijk 4 en 6 punten van het totaal.
Op het examen (in semester 1 en in semester 2) komen er theorievragen en ook (standaard-)oefeningen, dit staat samen op 10 punten van het totaal.
Na alle lessen komt feedback, alsook over de ingeleverde oefeningen.
Eventueel kan in tweede zit een aangepast deel komen om de opdrachten doorheen het jaar te compenseren

Slagen voor dit examen levert het getuigschrift ‘Seminarie vakkennis wiskunde’ op.


Jouw bijdrage: 374 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 25 september 2024 16:00u 18:00u Universiteit Antwerpen, Campus Middelheim, Middelheimlaan 1, 2020 Antwerpen, Gebouw G, lokaal 017


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen