Je bent hier:
Multiperspectiviteit in de geschiedenisles (herhaling)
Multiperspectiviteit in de geschiedenisles (herhaling)
Geschiedenis heeft een hoog discussiegehalte. Dat maakt dat de les geschiedenis bij uitstek geschikt is om diverse meningen en visies te beargumenteren en met elkaar te confronteren. Multiperspectiviteit is de bereidheid om in de huid van de ander te kruipen en open de staan voor andere perspectieven. Dat kan soms lastig zijn, zeker bij controversiële onderwerpen. Hoe pak je als leraar dat dan concreet aan? Welke zijn de valkuilen? En waarom is het negeren van de discussie een verarming van het geschiedenisonderwijs?
Programma
Uitgangspunt vormt het aspect 'multiperspectiviteit' dat één van de basisprincipes vormt van het historisch denken, de einddoelstelling van het geschiedenisonderwijs.
Inhoudelijk komen volgende aspecten aan bod:
- historisch denken, diversiteit en multiperspectiviteit;
- het verband met differentiatie;
- de aanpak van controversiële onderwerpen (theorie, praktische tips en concrete voorbeelden);
- uitwisselen en oefenen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de betekenis van multiperspectiviteit voor betekenisvol geschiedenisonderwijs aangeven;
- het verband tussen multiperspectiviteit en differentiatie leggen;
- de aanpak van controversiële onderwerpen theoretisch kaderen en herkennen in concrete voorbeelden;
- een manier van werken met multiperspectiviteit toepassen.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis van alle graden.
Begeleiding
Paul Janssenswillen is vakdidacticus geschiedenis verbonden aan de lerarenopleidingen van de Universiteit Antwerpen en de Thomas More Hogeschool in Vorselaar.
Praktisch
Cursuscode:
16/GES/007BDranken en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 8 maart 2017 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.