Je bent hier:
Ontwerp en evalueer je taalles met AI en multimedia
Ontwerp en evalueer je taalles met AI en multimedia
AI en multimedia maken vandaag ongeziene dingen mogelijk in taallessen. Je leert in deze nascholing hoe je AI en digitale tools gebruikt om krachtige, visuele en auditieve leerervaringen te ontwerpen én hoe je die lessen onderbouwd evalueert met behulp van AI. Van interactieve dialogen tot rijke feedback: technologie ondersteunt jou als leraar, niet om te vervangen, maar om beter en efficiënter te werken.
Programma
We verkennen twee krachtlijnen: enerzijds het ontwerpen van krachtige taallessen met AI en multimedia, anderzijds het valideren en verrijken van je evaluatiepraktijk met behulp van AI-assistenten.
In het eerste deel leer je hoe AI je ondersteunt bij het voorbereiden van taallessen. Je maakt kennis met AI-tools die je voorbereiding versnellen en structureren, en je helpt om rijke inhoud te selecteren. Vervolgens ontdek je hoe je met beeld- en videogeneratie nieuwe taalsituaties creëert voor schrijf-, kijk- en spreekoefeningen. Je leert hoe je visueel materiaal ontwikkelt op basis van authentieke teksten, en hoe je via AI-audio – zoals ingesproken dialogen en voice-overs – taalmateriaal maakt alsof je je eigen lesmethode ontwikkelt. Je krijgt inspiratie, demo’s én gaat zelf aan de slag met prompts en tools, telkens met oog voor didactiek.
In het tweede deel ligt de focus op evaluatie. We vertrekken vanuit concrete klasvoorbeelden en onderzoeken hoe je AI inzet om zowel directe als formatieve feedback te geven. Je leert hoe je met AI sneller en gerichter inspeelt op leerproces én -product, en hoe je meer spreekminuten inbouwt door AI slim te gebruiken als gesprekspartner of oefencoach. Je ontdekt hoe AI je helpt om inhoudelijk rijkere feedback te formuleren in minder tijd, zonder in te boeten op pedagogische kwaliteit.
Doorheen de dag wisselen we interactieve uitlegmomenten af met begeleide toepassingen, reflectie en het ontwikkelen van eigen materiaal dat je meteen in je lespraktijk kan inzetten.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- selecteer je geschikte AI-tools voor het voorbereiden van taallessen;
- ontwerp je audiovisueel lesmateriaal op basis van rijke teksten en contexten;
- genereer je zinvolle taaloefeningen met beeld-, video- en audiotools;
- illustreer je hoe je met AI nieuwe werkvormen en inhoud ontwikkelt;
- automatiseer je onderdelen van het lesontwerp met behoud van didactische kwaliteit;
- construeer je eigen prompts voor gepersonaliseerde leeractiviteiten;
- herken je mogelijkheden van AI voor feedback en formatief handelen;
- demonstreer je hoe AI het aantal spreekminuten en feedbackmomenten in de klas verhoogt;
- beoordeel je de kwaliteit van gegenereerd lesmateriaal en feedback met oog op leerwinst;
- verhelder je je visie op AI in taalonderwijs en geef je onderbouwde keuzes aan.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen in het secundair onderwijs
Begeleiding
Thomas Vliebergh gaf 10 jaar les als leraar Nederlands. Na een rol als pedagogisch ICT-coördinator voor het secundair onderwijs, trad hij toe tot de lerarenopleiding van Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) als lector didactiek en digitale didactiek. Hij geeft regelmatig lezingen en workshops over digitalisering, artificiële intelligentie (AI) en onderwijstechnologie (EdTech).
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/067A(Digitaal) cursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Minstens één account voor een AI-chatbot, zoals ChatGPT, Google Gemini of Microsoft Copilot.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 november 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.