Je bent hier:
Problemen oplossen met grafen, een nieuwe eindterm voor de tweede graad
Problemen oplossen met grafen, een nieuwe eindterm voor de tweede graad
Met grafen kun je complexe situaties modelleren die heel relevant zijn in onze maatschappij. Zeker de laatste jaren zien we een enorme toename van toepassingen: metronetwerken, routeplanners, sociale netwerken, het internet ... Grafentheorie is opgenomen in de nieuwe eindtermen wiskunde voor de tweede graad. Voor heel wat leerkrachten is dit onderwerp onbekend of uit het oog verloren. Met deze nascholing willen we hier iets aan doen. We bestuderen enkele elementaire basisbegrippen en gekende toepassingen van grafen en tonen hoe dit alles in de klas kan worden aangebracht.
Programma
Grafentheorie is wiskundig heel rijk, maar is tegelijk erg toegankelijk. Met een klein beetje basiskennis kun je al snel mooie redeneeroefeningen maken. In het eerste deel van de nascholing brengen we dit in de praktijk: via een reeks kleinere uitdagende problemen met grafen verkennen we een aantal basisbegrippen. Door zelf te oefenen, krijg je een dieper inzicht in de aangebrachte concepten. De redeneeroefeningen die we maken, kunnen rechtstreeks in de klas worden gebruikt.
In het tweede deel van de nascholing bekijken we welke mogelijkheden GeoGebra in petto heeft om de lessen grafentheorie te ondersteunen. Je leert hoe je met een eenvoudig scriptje verbindingen actief kunt maken of uitschakelen. Dit kun je gebruiken om lesmateriaal te ontwerpen waarmee leerlingen eigenschappen van grafen onderzoeken. We bezorgen je hiervan heel wat kant en klare voorbeelden. Je leert ook hoe je commando’s als KortsteAfstand, MinimaalOpspannendeBoom, Handelsreizigersprobleem en Voronoi op kaarten en grondplannen kunt toepassen om je lessen van boeiende en actuele contexten te voorzien.
Doelstellingen
Na deze nascholing
- kennen de deelnemers enkele elementaire basisbegrippen en concepten van grafentheorie.
- kennen de deelnemers enkele belangrijke toepassingen van grafen.
- kunnen de deelnemers met GeoGebra voorbeelden en oefeningen maken om in de les te gebruiken.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde van de tweede graad. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Els Vanlommel is leerkracht wiskunde in het Heilig Hart van Maria Berlaar. Zij geeft daar les in het vierde jaar en de derde graad. Daarnaast is ze redactielid van het tijdschrift Uitwiskeling.
Chris Cambré is vertaler en moderator voor GeoGebra en webbeheerder wiskunde-interactief.be
Praktisch
Cursuscode:
20/WIS/045A
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng een (opgeladen) laptop mee. Op de laptop moet het programma GeoGebra geïnstalleerd zijn. Je kan dit programma gratis downloaden via de site www.geogebra.org.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 12 mei 2021 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw O (parking P2 of P4), aula O.03 (verdieping -1) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.