Je bent hier:
Samen sterk! Hoe formuleer je een krachtige leersteunvraag die je externe partners activeert? - AFGELAST
Samen sterk! Hoe formuleer je een krachtige leersteunvraag die je externe partners activeert? - AFGELAST
Samen met het nieuwe Leersteundecreet gaan vanaf september 2023 ook de (vernieuwde) Leersteuncentra van start. Eén van de doelstellingen van het decreet is ‘de uitbouw van een duurzaam leersteunmodel voor kwaliteitsvolle leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs’. Heel belangrijk in dit model blijft de samenwerking met alle partners: CLB, Leersteuncentrum, pedagogische begeleiding. Het is aan de school om een efficiënt en kwaliteitsvol netwerk op te bouwen rond de leerling zodat de leerling en de leerkrachten in een krachtige en veilige context de grootst mogelijke leereffecten kunnen halen.
Programma
Deze nascholing legt het accent op de samenwerking. We nemen de inhoud van het decreet op de achtergrond mee, maar we gaan heel praktisch aan de slag met concrete casussen. Het is de bedoeling dat je op het einde van de dag naar huis gaat met praktische tools om je externe (en interne) partners zo snel en efficiënt mogelijk te activeren.
We vertrekken in deze nascholing van concrete casussen. Je haalt het maximale uit deze nascholing indien je casussen uit de eigen school meebrengt.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je
- voor een specifieke leerling fase 0 en 1 oplijsten;
- de ondersteuningsbehoeften van een leerling correct in kaart brengen;
- hierover helder en efficiënt communiceren met de leerling, de ouders, je schoolteam, CLB en Leersteuncentrum;
- samen met de leerondersteuner de ondersteuningsvraag voor de leerling en het schoolteam formuleren op het (leer)platform;
- een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opstellen tussen de school en de externe partners van de leerlingenbegeleiding;
- samen met het schoolteam en de leerondersteuner de genomen acties evalueren.
Doelgroep
Zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, leerlingenbegeleiders secundair onderwijs
Begeleiding
Annemie Hauquier is Licentiate Germaanse Talen. Ze werkte 22 jaar in een secundaire school als leerkracht en leerlingenbegeleidster waarbij ze focuste op leerzorg (leren en studeren). Ze coördineert voor CNO momenteel het traject Word leerzorgprofessional met kennis van het tienerbrein waarin ze optreedt als expert over de werkkaders van de leerzorg en als procesbegeleider van het volledige traject.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Je brengt best één of meerdere casussen mee uit je eigen school. De casus moet een leerling zijn met een specifieke onderwijsbehoefte waarvoor je leersteun wil aanvragen.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.