Zoek een nascholing
Je bent hier:   Sleutels voor financiële efficiëntie: van begroting tot aankoop

Sleutels voor financiële efficiëntie: van begroting tot aankoop

Een duidelijke begroting en een gestructureerd aankoopbeleid vormen de basis van een efficiënt financieel beleid. Dit gebeurt meer en meer op niveau van de scholengroep maar er blijft steeds kennis en opvolging nodig op schoolniveau. Vertrekkend vanuit de schoolpraktijk en binnen de geldende wettelijke verplichtingen krijg je een aantal sleutels om je financiële skills te verhogen en zo ook op financieel vlak doordacht beslissingen te nemen en sterker te worden als leidinggevende.

Programma

  1. Inleiding
    • Voorbeelden van dagelijkse vragen die verband houden met begroting en aankoop
    • Interpretatie van het resultaat van de eigen school
      • Definitie van een aantal basisbegrippen
        • Balans versus resultatenrekening
        • Kosten versus investeringen
        • Winst versus positieve cashflow
      • Werkingsmiddelen
      • Eigen middelen
      • Niet-kas resultaten
    • Doel opstellen begroting en opvolging via begrotingscyclus
  1. Een begroting die aansluit bij de visie en de strategische doelstellingen van de vzw en de school
    • Begroting en verantwoordelijkheden
    • Deelcomponenten van de begroting
      • Masterplan infrastructuur
      • Investeringsbudgetten
      • Budgettering van werkingskosten en -opbrengsten
        • Op schoolniveau
        • Op departementsniveau - analytisch
      • Budgettering eigen middelen
      • Budgettering van niet-kas resultaten
    • Praktijkvoorbeeld
  2. Van begroting naar aankopen
    • Wet op de overheidsopdrachten - WOO
      • Gevolgen van de wet overheidsopdrachten op het aankoopproces
      • Zelf een dossier in de e-tendering markt zetten
      • Intekenen op raamovereenkomsten via aankoopcentrales
    • Het aankoopproces
      • Flowchart + bespreking van de verschillende stappen
      • Administratieve verwerking: van bestelbon, via levering tot aankoopfactuur en betaling
  1. Kostenbeheer: Het nauwkeurig monitoren en beheersen van kosten om budgetoverschrijdingen te voorkomen.
  1. Tips en valkuilen om de onderwijsrealiteit een plaats te geven binnen dit proces

  2. Mogelijke uitbreiding: Leveranciersbeheer: Het selecteren en onderhouden van relaties met betrouwbare leveranciers om kwaliteit en continuïteit te waarborgen

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • maak je op geregelde basis een inschatting van de financiële situatie van je school;
  • ken je de verschillende stappen in een aankoopproces (van begroting tot en met de aankoopfactuur);
  • pas je dit toe binnen de specifieke context van de eigen school.

Doelgroep

(Adjunct-)directeurs, TAC’s, TA’s en centrale aankopers uit alle niveaus die een verantwoordelijkheid hebben inzake budgettering en aankopen. Financiële voorkennis is geen vereiste.

Begeleiding

Hilde Van De Vliet is handelsingenieur van opleiding en startte haar carrière als auditor bij EY. Binnen de scholengroep KOGEKA was zij eerst financieel directeur en neemt zij nu als algemeen directeur en afgevaardigd bestuurder de eindverantwoordelijkheid op zich voor o.a. financiën en aankoop van de ganse scholengroep KOGEKA.

Praktisch

Cursuscode: 25/DR/305A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Balans en resultatenrekening van de school, begroting van de school en jaarrekening van de vzw

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 7 november 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid