Spelenderwijs leren argumenteren en debatteren
Wanneer we de leerstof en de oefenstof van de verschillende vakken op school bekijken, dan blijkt dat hierin vragen worden gesteld. De leerlingen moeten nadenken over de antwoorden. Antwoorden die dan getuigen van redeneren, met argumentatieve onderbouwing en die beantwoorden aan zekere standaarden. Deze antwoorden geven op hun beurt weer aanleiding tot nieuwe vragen.
Via dit proces wordt inzicht gegeven in ‘de logica van het vak’. De logica van de dingen. Een logica waarin het kritische denken is ingebed.
Programma
De nascholing vertrekt vanuit de praktijk. De deelnemers krijgen na een korte inleiding heel wat oefenvormen (argumenteren, debatteren) die ze zelf in groepjes uitvoeren en die niet alleen van feedback worden voorzien maar waarbij ook de theoretische achtergrond wordt geduid.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- leerlingen via gerichte oefeningen noodzakelijke vaardigheden aanleren om zich op correcte wijze te uiten (helder, accuraat, precies…);
- door gebruik te maken van de 8 stappen in het redeneren leerlingen in staat stellen drogreden, aannames, bias… te detecteren;
- aangeven welke argumenten ertoe doen om zinnig te kunnen oordelen en zo kritisch te kunnen zijn.
Doelgroep
In eerste instantie leraren Nederlands 2de en 3de graad, bij uitbreding (taal)leraren uit het secundair onderwijs maar ook uit het volwassen onderwijs en hoger onderwijs
Begeleiding
Jan De Maeyer is dr. in de wijsbegeerte en is op dit ogenblik gastprofessor aan de UGent voor het vak socratische gespreksmethoden in de onderwijscontext. Hij schreef het boek ‘Dus, want, maar en tenzij’ en recent ‘N(i)et echt, mediawijsheid in tijden van fake news’. Ook in dit laatste boek komt het erop neer om kritisch te denken.
Praktisch
Cursuscode:
19/NED/022A
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 5 maart 2020 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.