Je bent hier:
Spelmateriaal inzetten i.f.v. taalstimulering in de 1ste graad lager onderwijs
Spelmateriaal inzetten i.f.v. taalstimulering in de 1ste graad lager onderwijs
Spelmateriaal motiveert en verhoogt de betrokkenheid bij kinderen én leerkrachten. Tijdens deze nascholing ga je met een ruim aanbod bestaande (taal)spellen aan de slag en ontdek je hoe je deze inzet om bv. woordenschat te herhalen en te verruimen, zinsbouw uit te breiden, w-vragen correct te beantwoorden, werkwoorden te vervoegen …
Programma
Tijdens deze interactieve nascholing leer je taal op een speelse manier stimuleren met behulp van uiteenlopende spelmaterialen en -ideeën.
Je maakt kennis met een ruim aanbod bestaande taalspellen en krijgt handige tips om ze voor verschillende taaldoelen in te zetten.
Daarnaast ontdek je hoe je ook klassieke spellen kunt gebruiken om de taalontwikkeling te ondersteunen, zoals het verruimen en vastzetten van woordenschat, stimuleren van zinsbouw, het correct vervoegen van werkwoorden, het toepassen van voornaamwoorden …
We besteden bovendien ook aandacht aan enkele eenvoudige, all-round spelvormen waarmee je thematisch prentenmateriaal speels en herhaaldelijk kunt inzetten.
In kleinere groepen ga je meermaals actief aan de slag met diverse spelmaterialen en ervaar je hoe je spellen kunt aanpassen en breder kan inzetten dan beschreven in een handleiding.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je een ruim aanbod bestaande taalspellen en kan je deze voor verschillende taaldoelen inzetten;
- weet je hoe je klassieke spellen creatiever kan aanwenden in de klas om woordenschat te verruimen, zinsbouw te stimuleren, werkwoorden correct te vervoegen …;
- zet je thematisch prentenmateriaal speels en herhaaldelijk in.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, logopedisten, ondersteuners… uit de 1ste graad van het (buitengewoon) lager onderwijs die betrokken zijn bij de taalontwikkeling van kinderen en/of kinderen met een taalachterstand of -problemen.
Begeleiding
Na een carrière van bijna 20 jaar als zelfstandig logopediste is Emmelie Eelbode actief als logopediste en leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Daarnaast heeft ze een eigen webshop met taal- en leerspellen. Vanuit haar ervaring als logopediste en leerkracht deelt ze graag tips om spellen creatief en zinvol in te zetten.
Praktisch
Cursuscode:
25/LAG/202ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een laptop en twee spellen met een eenvoudig spelconcept
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 17 oktober 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.